Prace.cz  > Poradna > Aktuality z trhu práce > Jak vypadá životopis, který vás dostane na pohovor

Aktuality z trhu práce: Jak vypadá životopis, který vás dostane na pohovor

Na čem záleží, když píšete životopis? Na tom, jak působí jako celek. Protože fotku nebo grafickou úpravu můžete ladit do nekonečna, ale pokud se personalista z životopisu hned nedozví, co potřebuje, možná vás zbytečně zamítne. Poradíme, jak se tomu vyhnout a získat práci, jakou chcete.

1. POZOR NA OPISOVÁNÍ INZERÁTU

„Požadujeme: Výborné komunikační dovednosti, vynikající znalost excelu, špičkové povědomí o novinkách na trhu.“

Něco takového možná čtete v inzerátu a říkáte si, že když to chtějí, tak to mají mít. A do svého životopisu píšete: výborné komunikační dovednosti, vynikající znalost excelu...

Pozor na to. Okatou samochválou totiž personalistu neohromíte. Že něco skvěle ovládáte a jste odborníci na slovo vzatí, by o vás měly vypovídat výsledky, nikoliv jedno líbivé přídavné jméno.

Totéž platí pro motivační dopis. Nepište od něj, že jste nejlepší kandidát a na pozici se výborně hodíte. Nechte personalistu, ať to posoudí sám.

2. JAK LÉPE PRODAT PRAXI

Nejspíš už jste slyšeli, že životopis by se měl vejít na jednu stránku A4, maximálně na dvě. Personalisté opravdu ocení stručnost a zejména to, že dokážete chytře vypíchnout to nejdůležitější.

O čem má smyl se trochu více rozepsat, je praxe. Ta je vaší vizitkou. O něco více se rozepište o zkušenostech, které jste získali mezi lety 2006 – 2016. Starší praxi zmiňte okrajově. A nebo máme ještě jiný tip: vypíchněte v životopise praxi u posledních tří zaměstnavatelů, další už popište stručněji.

Aby životopis působil přehledně, pomozte si odrážkami. Věřte, že mnoho uchazečů to nedělá a rozepisují se v dlouhých větách, ve kterých se pak personalisté musí brodit.

Ke každé pracovní zkušenosti napište 5 až 10 odrážek (víc skutečně ne). Zmiňte v nich jak náplň práce, tak výsledky a pracovní úspěchy, kterých jste dosáhli.

 „Co vím ze své zkušenosti i od zaměstnavatelů, zaujme hlavně názornost. Je dobré umět vyjádřit své pracovní zkušenosti čísly. Když obchodník uvede, že měl na starosti komunikaci s klienty, plnění nastavených cílů a přípravu smluv, je to obyčejné. Když ale napíše, že se každý týden setkal s deseti klienty a cíle měl nastavené na dva miliony korun ročně, je to hned o něčem jiném,“ říká Zora Kusnjerová z neziskové organizace Genixa, která lidem radí, jak uspět na trhu práce.

3. VÍCE SI VĚŘTE A VYPÍCHNĚTE TO NEJZAJÍMAVĚJŠÍ

Ale co když si myslíte, že žádné takové výsledky nemáte? „Český národ se bohužel strašně podceňuje. Má pocit, že když někdo byl asistentka nebo recepční, tak v práci vlastně nic nedělal. I tady ale lze být v životopise více konkrétní. Stačí se jen zamyslet nad tím, co v práci těch oms hodin dělám: komunikuji s klienty, připravuji zasedačky...,“ říká Zora Kusnjerová.

Petra Harazímová z projektu Práce nás baví s tím souhlasí: „Třeba asistentka může napsat, že díky tomu, co dělala, ušetřila manažerovi dvě hodiny denně. Účetní může zmínit, že do firmy přišla kontrola z finančního úřadu, ale nic nenašla. A když budu mít vedle sebe životopis jedné účetní, která napíše, že dělala faktury a druhé, která se pochlubí, že jí finančák neměl co vytknout, je asi jasné, kterou spíš pozvu na pohovor.“

4. CO SE VYPLATÍ UPRAVIT

Napsat dobrý životopis vám zabere klidně dvě hodiny. Možná vám teď spadla brada, ale je to prostě tak. Znamená to, že pak máte na dlouhou dobu s životopisem pokoj? Bohužel ne.

Každá firma je trochu jiná a různí zaměstnavatelé mohou klást důraz na jiné věci, i když se jedná o tu samou profesi (prodavač, účetní, asistentka, klempíř, dělník). Těch rozdílů si můžete snadno všimnout už po přečtení inzerátů.

Svůj životopis byste měli vždy trochu upravit na míru konkrétnímu zaměstnavateli. „Tím nemyslím přepsat to celé, ale změnit třeba 5 % obsahu. Pokud firma požaduje něco, co mám, napíšu to hned na úvod a neschovávám to někde mezi řádky. Vůbec totiž není jisté, že to tam personalista vypátrá,“ radí Petra Harazímová.

Co můžete zdůraznit? Záleží na požadavcích firmy. Může to být znalost konkrétních programů, zkušenost s oslovováním nových klientů, řidičský průkaz...

5. JAK ŽIVOTOPIS PŮSOBÍ JAKO CELEK?

To, co personalisty nejvíc zajímá, je: co jste dělali (tedy co umíte) a jaké dovednosti můžete do firmy přinést. Právě tyto informace by měly z vašeho životopisu čišet na první dobrou.

Například že jste účetní s osmiletou praxí, ovládáte ty a ty programy a máte zkušenost s vedením menšího týmu.

Pár vět tohoto typu můžete klidně napsat rovnou na začátek životopisu, ještě před osobní údaje. Takové shrnutí personalistu zaujme a navnadí ho pro další čtení.

Tip: Je váš životopis právě takový? Tedy sděluje to podstatné? Otestujte to. Dejte životopis přečíst kamarádovi nebo někomu z rodiny a požádejte je, ať ve třech nebo čtyřech větách shrnou, co si zapamatovali. Podobný dojem si nejspíš odnese i personalista.

» Firmy teď hodně nabírají: podívejte se na 70.000 nabídek

Prace.cz

KAM DÁL?

O kolik si říct na pohovoru? Porovnejte si anonymně plat

Jak zvládnout pohovor

8 věcí, které dělají úspěšní uchazeči o práci jinak

 

Buďte první, komu poradíme!

  • Připravíme vás na snadnou změnu práce
  • Naučíme vás triky, jak zapůsobit u pohovoru
  • Ptejte se ZDARMA našich právníků
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami Prace.cz