Proč některé firmy vypisují inzeráty na ty samé pozice stále dokola? Například proto, že nemohou najít uchazeče, který by jim vyhovoval. Připravte se na tyto 3 otázky personalistů a příjemně svého budoucího zaměstnavatele překvapte. Tyto tipy vám pomohou odlišit se od konkurence.
9. 9. 2014
1. Nebojím se zodpovědnosti
Pracovní pohovor se slibně vyvíjí, personalistovi se líbí vaše zkušenosti i vzdělání. Jenže pak položí otázku: „Můžeme počítat s tím, že budete mít ve firmě zodpovědnost za oblast, o které jsme se tady celou dobu bavili?“ Uchazeči o práci zabliká před očima červené světlo, nevěřícně se zeptá, zda to bude opravdu „jen na něm“ a začne couvat.
Tuto zkušenost mají personalisté z veřejného i soukromého sektoru především s mladými lidmi a absolventy. Postrádají u nich schopnost přijmout odpovědnost. Ve zdravotnických zařízeních kvůli tomu velmi těžce hledají zaměstnance, kteří budou mít na starosti vyjednávání s pojišťovnami. Firmy zase permanentně hledají obchodní zástupce, kteří budou mít na starosti získávání nových zakázek a podobně. Před pohovorem se tedy na takovou otázku připravte.
2. Ukažte přehled v oboru
Ucházíte se o práci v reklamní agentuře, kde hledají člověka do týmu pivních značek? Před tím, než se na schůzku s personalistou vypravíte, se ujistěte, že jste si v poslední době zapnuli televizi právě, když běžel spot některého z pivovarů. Nebo projeďte Youtube a zjistěte, jak oblíbený nápoj nabízí potenciálním spotřebitelům v Německu či Belgii a na pohovoru řekněte své hodnocení těchto reklam. Právě to vás může odlišit od konkurence.
Většina lidí, kteří se o tak konkrétní pozici uchází, totiž nedokáže vyjmenovat více než tři české pivovary a v poslední době ani neviděli žádnou reklamu. Podobná „překvapení“ zažívají personalisté i v dalších oborech. „Většinou zažíváme velká zklamání. Lidé přijdou s tím, že chtějí dělat v reklamě. Když se jich zeptáme, jaká reklama se jim nejvíc líbí a proč, často řeknou, že se na televizi moc nekoukají. Přitom s aktivním přístupem dnes na internetu můžeme najít úplně vše“ popisuje Markéta Albrechtová, spolumajitelka personální agentury A-list.
» Najděte si práci v oboru, který vás opravdu zajímá
3. Připravte si příklady do zásoby
Odpověděli jste na inzerát motivačním dopisem, který je plný výrazů jako „jsem flexibilní“ nebo „rád pracuji v kolektivu“? Pak před pohovorem nezapomeňte dát těmto „šifrám“ konkrétní význam. Jste kreativní? Přineste portfolio výsledků vaší kreativity. Pracujete rádi v kolektivu? Popište, jakou roli jste zastávali ve škole nebo na předchozí pozici, když jste řešili projekt, a jak se tam projevil váš týmový duch. Jste flexibilní? Řekněte třeba, že nevyžadujete práci od osmi do čtyř, ale v práci setrváte, jak dlouho bude potřeba.
Prace.cz