Prace.cz  > Poradna > Tipy a články > 5 tipů, jak odhalit pravou tvář firmy

Tipy a články: 5 tipů, jak odhalit pravou tvář firmy

Pohovor trvá asi hodinu. Během ní si personalista udělá obrázek, jestli se do firmy hodíte. A co vy? Děláte si obrázek také. Protože ačkoliv inzerát vypadal zajímavě, naživo může být firma úplně jiná. Všímejte si těchto 5 věcí, které vám napoví, s jakým zaměstnavatelem máte tu čest.

1. PÁTREJTE PŘEDEM

To, že znáte název firmy, tušíte, kdy zhruba vznikla a co dělá, nestačí. Uchazeči mířící na pohovor často podceňují důležitý krok – snahu zjistit si o společnosti co nejvíc předem. Pak se může stát, že celí nadšení dorazí na pohovor, otevřou dveře a… jsou zklamaní. Zdá se jim to tam třeba moc hlučné. Nebo moc formální. Nebo nepočítali s tím, že budou sedět v kanceláři s dalšími dvaceti lidmi.

Zkuste proto ještě před pohovorem trochu pátrat, jaká daná firma vlastně je. Hodně vám napoví její webové stránky, kde můžete najít fotky pracovního prostředí a příběhy zaměstnanců. Nebo se zeptejte známých a přátel, třeba na Facebooku. Možná zjistíte, že už tam někdo z nich na pohovoru byl, nebo tam dokonce pracoval.

A co když zjistíte, že firma nemá moc dobrou pověst? Například posílá pozdě výplaty nebo je nechvalně známá tím, že si nedělá těžkou hlavu z nařizování přesčasů. I když o danou pozici hodně stojíte, buďte opatrní. Mít skvělou práci ve špatné firmě je totiž poměrně na pytel.

2. VRÁTNICE: CENTRUM VŠEHO

Vrátní nebo recepční jsou vlastně takovou reklamou na celou firmu. Jsou to první lidé, se kterými se po příchodu setkáte. To, jak se k vám chovají, hodně napoví o klimatu v celé společnosti. Všimněte si, jakým způsobem vás recepční pozdravili a přivítali.

A co dál? Stáváte se pro ně neviditelnými už v okamžiku, kdy vám předali návštěvnickou kartičku? Nebo vám nabídli, ať se mezitím posadíte, dáte si vodu a v klidu počkáte na personalistu?

» Přejít na hledání práce: zobrazit 70.000 nabídek

3. BEROU VÁS JAKO PARŤÁKA?

Situace, kdy uchazeč nervózně žmoulal čepici a „uctivě prosil o přijetí,“ patří už tak maximálně do filmů pro pamětníky.

Dnešní trh práce je jiný. Není to jen firma, která si vybírá, ale také vy, kdo zvažuje, jestli zrovna tady chce podepsat pracovní smlouvu na příštích pár let.

Už během pohovoru s personalistou nebo budoucím šéfem byste se měli cítit v rovnocenné pozici. Prostě jako parťáci. Přišli pro vás na recepci včas a s úsměvem podali ruku, nebo jste museli dlouho čekat? Nechávají vás během pohovoru domluvit a máte pocit, že je skutečně zajímá, co říkáte, nebo vám každou chvíli skáčou do řeči? Udržují oční kontakt, nebo jen položí otázku a zaboří oči do papírů? Ptají se jen na věci, které souvisí s náplní práce, nebo z vás tahají informace, na které nemají právo? (například jestli máte děti).

Pokud si na pohovoru připadáte spíš jako na výslechu, tak to není dobré. Stejně jako když máte pocit, že tady by vás od rána do večera jen komandovali. Že byste pro ně nebyli člověkem, ale jen lidským zdrojem.

Pokud na pohovoru nesedí jen personalista, ale ještě někdo další z firmy, všímejte si, jak se chovají k sobě navzájem. Tento způsob chování totiž asi bude běžný v celé společnosti.

4. JAK TO TAM VYPADÁ

Personalista si vás nejspíš vyzvedne na vrátnici a pak společně zamíříte do zasedačky, kde rozhovor proběhne. Na to, abyste se po firmě porozhlédli, možná budete mít jen pár minut, tak je využijte naplno.

Jak se vám líbí prostředí, které vidíte? Mají tam moderní vybavení, nebo je znát, že už leccos pamatuje? Když procházíte chodbou, vidíte otevřené dveře kanceláří, nebo je to ten typ firmy, kde na sebe lidé musí klepat? A co kolegové, které na chodbě potkáváte – zdraví se, tykají si/vykají, je cítit přátelská atmosféra? Pokud z nich máte spíš pocit, že jsou pěkně otrávení a práce je nebaví, nejspíš se vás po krátce nástupu bude týkat totéž.

TIP: Pokud je možnost, zeptejte se už na pohovoru, jak vypadá místo, kde budete pracovat (a oni vás tam možná i zavedou na „exkurzi“). Zajímejte se také, s jakými kolegy či odděleními budete nejčastěji ve styku.

5. DOBRÝ, NEBO ŠPATNÝ ŠÉF?

Dnes už je to často tak, že na pohovoru nesedíte jen s personalistou, ale také s možným budoucím šéfem. Pořádně si ho prohlédněte. Tohle je člověk, který vám bude zadávat práci, rozhodovat o prémiích a schvalovat dovolenou. Budete si rozumět?

Na co si dát pozor: Kromě zjevné arogance, která je vždy špatným signálem, se zaměřte i na věcnost jeho odpovědí. Lidé toho někdy namluví spoustu, ale vlastně nic neřeknou. Od budoucího šéfa byste se měli dozvědět, co přesně budete dělat a jaká má od vás očekávání. Teprve když je v těchto věcech od začátku jasno, může to klapat.

Na co se šéfa zeptat? Zajímejte se blíže o náplň práce (Co budu každý den dělat, co přesně budu mít na starosti?). Zeptat se můžete také na systém zaškolení. Na tento typ otázek vám dobrý a férový šéf dá jasné odpovědi, žádnou neurčitou omáčku.

JEŠTĚ NĚCO ZÁVĚREM…

  • Nenechte si na pohovoru vnutit podřízenou pozici. Oni nabízejí práci, vy se rozhodujete, jestli ji vzít. To je celé.

  • Jak už bylo řečeno, dnešní trh práce je jiný. Není to zdaleka jen firma, která si vybírá.

  • Nabídek je letos nejvíc za posledních 6 let a vybírat si konečně mohou i uchazeči.

» Přejít na hledání práce: zobrazit 70.000 nabídek

Prace.cz

 

Buďte první, komu poradíme!

  • Připravíme vás na snadnou změnu práce
  • Naučíme vás triky, jak zapůsobit u pohovoru
  • Ptejte se ZDARMA našich právníků
Vložením e-mailu souhlasíte s podmínkami Prace.cz