Nastupujete na nové místo? Gratulujeme. A přinášíme 5 rad, jak těch prvních pár stresujících dní úspěšně přežít. Pokud přijdete včas, oslovíte šéfku správným jménem, zvládnete úvodní zaškolení a odoláte nutkání najít si hned první den přátele na život a na smrt, jste na dobré cestě.
↑ Kolego, vítejte u nás. Poradíme, jak si nepokazit první dojem.
Komu se někdy nestalo, že zaspal nebo mu ujel autobus před nosem? Přijít do nové práce pozdě hned první den je ale tabu. Vytvoříte o sobě dojem, že jste nezodpovědná, arogantní nebo chaotická osoba, která si nedokáže zorganizovat čas. A to určitě nechcete. Raději se dostavte o pár minut dřív – na recepci se ohlašte pět až deset minut před začátkem pracovní doby.
První den budete podepisovat spoustu dokumentů – pracovní smlouvu, doklady o převzetí firemního majetku a podobně. Mějte proto s sebou všechny doklady – nejen občanský průkaz, ale i zápočtový list z předchozího zaměstnání nebo výpis z trestního rejstříku. Raději se personalisty ještě před nástupem zeptejte, co přesně od vás bude potřebovat.
Během úvodního zaškolování nepředstírejte, že něčemu rozumíte, když to není pravda. Pokud něco nechápete, slušně se zeptejte a nechte si to vysvětlit. Firma do vás v prvních dnech investuje čas, abyste zvládli všechny důležité postupy a mohli co nejrychleji najet na plné pracovní tempo. Nikdo není zvědavý na geniálního supermana, který všechno ví a všechno zná, ale ve skutečnosti se ještě dva měsíce po nástupu doptává kolegů na každou drobnost.
Nikdo neočekává, že si hned první den zapamatujete jména všech lidí, kteří s vámi pracují. Při představování se ale soustřeďte na to, abyste si jména kolegů co nejlépe nahráli do paměti. A to hlavně těch, se kterými budete přicházet denně do styku. Větu: „Promiňte, ale zapomněl jsem, jak se jmenujete a na jaké pozici tu pracujete,“ nikdo neslyší rád.
Prvních pár týdnů buďte spíše pozorovatelem. Sledujte, jaké vztahy mezi sebou kolegové mají, jak spolu mluví, jaké mají zvyklosti (například kdy odcházejí na oběd). Pokud chcete do týmu zapadnout, vyhněte se jako nováček jakémukoliv poučování nebo zavádění „zlepšováků“. Věty jako: „Ale v minulé práci jsme to dělali jinak“ jsou přísně zakázány! Neúčastněte se ani žádného pomlouvání nadřízených nebo ostatních kolegů, i kdyby vás stokrát svrběl jazyk. Zrovna tak nepomlouvejte firmu, ve které jste pracovali předtím.
Jana Machálková, Práce.cz
Kalkulačky: Výpočet čisté mzdy
Jak si zařídit výpis z rejstříku trestů