Nedorazit včas nebo nevědět nic o firmě. Těmto chybám je člověk schopen se na pohovoru vyhnout. Nicméně některé další způsoby, jak si zavřít dveře, nemusejí být na první pohled zřejmé. Co tedy nedělat?
Až si to vyřídíte, budeme pokračovat
„Po škole jsem nastoupil na místo technika… Pardon, kde jen mám ten mobil?“
Zvonění v nevhodnou chvíli vás vyvede zaručeně z rovnováhy. Začnete zmatkovat a vyzvánějící přístroj hledat po všech kapsách. Pokud se vám ho podaří najít, hlavně ho nezvedejte. I když ale telefon jen umlčíte, nebude to působit příliš dobře. Proto si ještě před před jednáním nezapomeňte na mobilu vypnout zvonění.
Proč jste odešel/a z předchozího zaměstnání?
„Firma měla nepořádek v objednávkách, museli jsme vyplňovat spoustu pracovních výkazů, šéf stranil podlézavcům, takže jsme byli na směně rozděleni na dvě skupiny.“
Okřídlená rada zní, že nemáte pomlouvat bývalého zaměstnavatele. Ale když ono to tak bylo a nakonec vás to donutilo k odchodu. Pokud máte být upřímní, jak tento rozpor vyřešit? Zkuste se zaměřit na to, jak dané skutečnosti popíšete. Že člověk nebyl v předchozí práci spokojen, lze říci i jinak:
„Nelíbil se mi systém přijímání a vyřizování objednávek, také mě dusila narůstající administrativa a naše směna bohužel tak úplně netáhla za jeden provaz.“
Proč u nás chcete pracovat?
„Protože bych u vás dělal/a plus minus to samé, co v předchozí firmě a taky bych nemusel/a jezdit přes celé město. A vedle vašich kanceláří je skvělá hospůdka.“
Možná to jsou opravdu důvody, které vás přiměly na inzerát odpovědět, ale říct je takhle, vám body nepřidá. Pokud mluvíte o motivaci pracovat v novém zaměstnání, zkuste vybrat nějaký klad, který se vám na firmě líbí. Pak až hovořte o tom, co získání místa znamená pro vás osobně. Občerstvení za rohem může uvést jako dodatek pro odlehčení:
„Líbí se mi, že vaše firma má obnovený vozový park. Mohl/a bych u vás využít své dosavadní zkušenosti. Také větší blízkost domova je pro mě jedním z důvodů. A navíc máte za rohem výbornou restauraci.“
Co vás v práci motivuje?
„Sto tisíc na účtě každý měsíc… hahaha.“
Na žertování pozor. Lidé mají různý smysl pro humor a abyste se s ním trefili do vkusu druhých, musíte je nejprve dobře poznat. Což během pohovoru příliš nejde. Třeba personalista vůbec není suchar, ale ten den už má třetí pohovor a vaše odpověď ho zdržuje. Navíc podobných vtipů už za svůj život nejspíš pár slyšel.
Odpovědi tohoto typu mohou navíc působit, že otázky a vůbec celé jednání zlehčujete. To není nikomu příjemné.
„Motivuje mě přehledný systém cílů a odměn. Také mám rád/a jasnou zpětnou vazbu. Vědět, co se povedlo i co se příliš nepodařilo a proč. Pochvala za dobře odvedenou práci určitě také potěší.“
Všechno znáte, všechno víte
„To znám, to mi asi nemusíte vysvětlovat, dělal/a jsem to už v minulé práci. Tu fakturaci, jak ji popisujete, jsme sice dělali jinak, protože takhle je to nešikovné…“
Většina lidí ví, že na pohovoru nemá „machrovat“. Ale někdy je to těžké, protože vám vysvětlují detailně něco, co znáte a co vám připadá jasné a samozřejmé. A divíte se, proč se zastavují u tak triviální věci.
Ale dávat to najevo a ještě k tomu kritizovat, z vás neudělá v očích protějšku zkušeného profesionála, ale spíš nadutého vševěda. Zkuste být trpěliví. Nejspíš mají důvod, proč tak detailně o náplni práce hovoří.
„Myslím, že vám rozumím. Používali jsme sice trochu jiný postup, ale ten váš jsem schopný/ná se po krátkém zaškolení naučit.“
Byli jste se ukázat ve firmě, ale nedopadlo to? Netrapte se a jděte dál. Oslovte na Prace.cz jiné zaměstnavatele.