Chystáte se na pracovní pohovor? Pozor, ať si nevhodnou reakcí předem nezavřete dveře. Poradíme vám, čemu se vyhnout, na co se raději neptat i jaká odpověď vám zvýší šanci na úspěch.
Nezačínejte pohovor otázkou na výši platu
Není slušné hned v úvodu vyzvídat, kolik byste si mohli vydělat. Nejdříve byste o místo měli projevit zájem a dát najevo, že je pro vás důležitá náplň práce, odpovědnost, která se k ní váže, nebo možnost kariérního postupu. O platových podmínkách by měl začít ideálně zaměstnavatel, vy jako uchazeč teprve tehdy, když je pohovor téměř u konce a na peníze dosud nepřišla řeč.
Nevyzrazujte detaily z minulé práce
Samozřejmě popište, jaká byla vaše náplň práce nebo čím jste se rámcově v předešlém zaměstnání zabývali. Personalisté si potřebují udělat představu o tom, co umíte. Pokud se však hlásíte do konkureční firmy, která podniká ve stejném oboru, dejte si pozor, abyste nevyzradili podrobnosti o novém produktu či službě. Vyzrazení obchodního či výrobního tajemství by vás mohlo vyjít pěkně draho.
Nepanikařte
Mluví o tom, že po vás budou chtít i práci, kterou neumíte? Třeba ovládání vysokozdvižného vozíku? Zachovejte chladnou hlavu. Místo vystrašeného: „Ježiš, to nezvládnu,“ je vhodnější v klidu přiznat, že to zatím neumíte, ale uděláte všechno pro to, abyste se to naučil/a. Málokterý uchazeč umí všechno, v některých případech vám proto pomůže, když projevíte snahu a zájem.
Nepomlouvejte bývalého šéfa, ani firmu
Může se stát, že se s někým nepohodneme. Ale kritika a pomlouvání vám k vysněnému místu nepomohou. Házení špíny na šéfa či bývalé kolegy spíš vyvolává dojem, že jste nejen konfliktní, ale i neloajální. Což je přesný opak člověka, kterého chtějí firmy zaměstnat. Místo stížností, že byl váš šéf pitomec, je lepší zformulovat neutrální odpověď ve stylu, že jste si lidsky nesedli nebo jste měli jiné pohledy na řešení pracovních problémů. Chcete působit sebevědomě? Doplňte kritiku malou pochvalou, třeba: „Se zaměstnanci šéf komunikovat neuměl, ale jako obchodník byl skvělý.“ Takto podaná reference bude působit profesionálně a vás budou vnímat jako zaměstnance, který umí být objektivní.
Neříkejte: nemám žádné otázky
Jestli chcete vypadat jako někdo, koho nic nezajímá, tak prosím. V opačném případě si připravte alespoň dvě otázky, ať je vidět, že jste aktivní a místo vás opravdu zajímá. Když vám na ně odpoví během pohovoru, lepší než kroucení hlavou je vysvětlení, že vám během rozhovoru řekli všechno, co jste potřebovali vědět: „Zajímalo mě to a to, ale to jsme teď probrali a nic dalšího mě nenapadá.“
Nevím nic o vaší firmě
Tato věta by neměla zaznít. Před pohovorem si nastudujte informace o společnosti, její historii a dané pozici. Byla by ostuda nevědět alespoň základní informace o tom, čím se firma zabývá, kde má pobočky a o jakou pozici se ucházíte. Hlavně si dejte pozor, pokud se hlásíte na více míst. Mluvit o výhodách práce na čerstvém vzduchu ve firmě, kde se pracuje v čistém prostředí haly jen proto, že jste si spletli lesní závod s textilkou, by se vám pěkně vymstilo.
Nemám žádné slabiny
Neprezentujte se jako bezchybní. Místo obdivu by vám to přineslo spíš pověst arogantního člověka. Slabiny má každý, na tom není nic špatného. Důležitější však je, jak se s nimi umíte vypořádat. Pro účely pohovoru je ideální přiznat slabé stránky, ve kterých se můžete rychle zlepšit. Může to být vlastně cokoliv, co souvisí s prací: naučit se efektivněji používat Excel, naučit se modernější postupy nebo zdokonalit svoje vystupování před lidmi.
Držíme vám palce! A kdyby vám to zrovna teď nevyšlo, nenechte se odradit. Na Prace.cz najdete každý den nové nabídky, které by vám mohly vyhovovat.