Hledání nové práce po padesátce může být výzva. Mnozí mají obavy, že firmy dají přednost mladším kandidátům. To se může stát. Stále více zaměstnavatelů si ale uvědomuje hodnotu zkušeností, spolehlivosti a loajality, které starší pracovníci přinášejí. Jak na ně upozornit?
1. Mám psát do životopisu svůj věk?
Nikdo vás nemůže nutit psát do životopisu svůj věk ani datum narození. Pokud máte pocit, že by to mohlo vést k předsudkům, klidně tyto údaje vynechte. Pokud se ale věkem nechcete tajit a považujete ho za výhodu (například u pozic vyžadujících senioritu), klidně ho uveďte. V každém případě vašemu životopisu pomůže:
- Přehledná struktura životopisu: Nepište podrobně pracovní zkušenosti starší než 15–20 let. Starší zkušenosti zkraťte jen na názvy firem a pozic.
- Aktuální znalosti (vyzdvihněte relevantní kurzy, školení a certifikace).
- Doplňte technologie či nástroje, se kterými umíte pracovat.
- Zmiňte a nejlépe vyčíslete konkrétní úspěchy a výsledky vaší práce: “Měl/a jsem na starosti příjem dodávek a fakturaci divize elektrokol, jednal/a jsem s více než 50 dodavateli.”
- Napište hned na úvod životopisu krátké shrnutí (Profil kandidáta), kde nastíníte, co umíte a co hledáte.
Příklad 1: Vedoucí / manažer výroby
Jsem seniorní vedoucí výroby s více než 30 lety praxe v řízení týmů a zlepšování výrobních procesů. Mám zkušenosti s optimalizací nákladů, zaváděním lean managementu a motivací zaměstnanců. Rád/a bych své zkušenosti uplatnil/a v moderní společnosti, kde mohu dále předávat know-how mladším kolegům.
Příklad 2: Administrativa / zákaznický servis
Pracuji už přes 20 let jako administrativní pracovník/ice v oblasti zákaznické podpory. Vynikám pečlivostí, orientací na zákazníka a schopností rychle řešit problémy. Hledám pozici, kde mohu uplatnit své zkušenosti a zároveň dále nabírat zkušenosti v oblasti správy zákaznických dat.
2. U pohovoru se zaměřte na své silné stránky
- Zkušenosti a odbornost
Máte roky praxe v oboru? Víte, jak řešit problémy? Nebojte se to zdůraznit. Ukažte konkrétní příklady: „Během 20 let jsem vedl/a desítky projektů s rozpočtem až 5 milionů Kč.“
- Spolehlivost a loajalita
Zaměstnavatelé ocení stabilitu. Ukažte, že dokážete být dlouhodobou oporou firmy a že nesháníte práci na rok či dva.
- Klid a rozvaha
Schopnost zvládat krizové situace, protože už jste většinu z nich zažili, vyjednávat a třeba i mentorovat mladší kolegy je obrovský benefit, který můžete prodat. Zkuste si na téma zvládnutí krize či zaškolování méně zkušených kolegů připravit konkrétní situace, na kterých ukážete, jak jste těchto svých schopností využili.
- Ochota učit se novému
Spousta firem se bojí, že starší lidi už se nechtějí učit nic nového, ať už v oboru nebo při využívání nových technologií či nástrojů. Proto se nebojte ukázat, co všechno jste se v poslední době naučili: „V loňském roce jsem absolvoval/a rekvalifikační kurz MS Excel.“
3. Hledejte tam, kde vás chtějí
Některé firmy přímo deklarují vstřícnost k uchazečům 50+. Zaměřte se na:
- větší korporace s propracovanou HR strategií,
- společnosti podporující diverzitu,
- státní správu a veřejný sektor,
- rodinné podniky, kde se zkušenost velmi cení.
Padesátka nemusí být překážkou, může být předností. Pokud budete věřit sami sobě, přesvědčíte i budoucího zaměstnavatele. Nejděte ho na Prace.cz.