Prace.cz  >  Poradna  > Tipy a články  > Nebojte se úkolů u výběrka. Je to příležitost ukázat, co umíte

Tipy a články: Nebojte se úkolů u výběrka. Je to příležitost ukázat, co umíte

Většina lidí si myslí, že základem výběrového řízení je rozhovor. To je obyčejně pravda, ale v jeho průběhu nebo po něm můžete být požádáni, abyste splnili připravený úkol. Týká se to pozic ve výrobě, ve skladu, v obchodě, ale také třeba v administrativě. Jak se s takovým zadáním poprat, abyste udělali dobrý dojem?

Jaké úkoly vás můžou potkat?

Často se jedná o praktickou ukázku toho, co byste u firmy dělali. Zaměstnavatelé na úkoly během výběrového řízení často upozorňují dopředu, ať už na svých kariérních stránkách, kde popisují jednotlivé fáze výběrového řízení, nebo v komunikaci s vybranými uchazeči. Pečlivě si proto obojí přečtěte. Tady jsou časté typy úkolů:

Ve výrobě:

  • Výkonnostní test – třeba jednoduchá montáž nebo kompletace dílů na čas.
  • Postup podle návodu – zadavatel vám dá instrukce a sleduje, jak je dodržujete (např. práce s jednoduchým nářadím, obsluha stroje).
  • Test přesnosti a pečlivosti – kontrola výrobku na vady nebo třídění komponentů

Ve skladu:

  • Vychystání zboží – připravíte zboží podle objednávky a kontroluje se rychlost a přesnost.
  • Manipulace s paletami nebo vozíkem – někdy vás nechají vyzkoušet řízení nebo naskládání palet podle pokynů.

V obchodě:

  • Řešení reklamace nebo dotazu zákazníka – abyste ukázali, jak zvládáte komunikaci.
  • Zanesení transakce do systému evidence v počítači a práce s pokladnou.

V administrativě:

  • Úprava nebo vytvoření jednoduché tabulky v Excelu (např. seznam objednávek, evidence docházky).
  • Vyplnění formuláře nebo příprava podkladů k faktuře.
  • Zadavatel vám může také říct: „Představte si, že na recepci volá zákazník, zároveň dorazí kurýr a kolega chce pomoc s tiskárnou. Co uděláte?“ Potom sleduje, jak byste si poradili a co vyřešíte jako první.

Takové prověření kandidátů se většinou koná přímo ve firmě nebo ve zkušebním provozu. Můžete ale také dostat úkol na doma. 

Pět pravidel, jak s úkolem naložit

1. Zachovejte klid

Dostat úkol není žádná tragédie. Naopak – je to šance ukázat, co umíte. Nezmatkujte a dejte si čas na přečtení zadání. 

2. Ptejte se, když něčemu nerozumíte

Máte pocit, že zadání není jasné? Nebojte se zeptat. Doptávání se není chyba – zaměstnavatel ocení, že chcete věci dělat správně a zajímáte se. Většinou je důležitější váš přístup než bezchybný výsledek.

3. Pokud nevíte, co dál, řekněte si o pomoc

Zasekli jste se? Vysvětlete, kde je problém, a poproste o radu. Nikdo nečeká, že vše zvládnete bez zaváhání. Důležité je ukázat, že umíte hledat řešení a nevzdáte se.

4. Neodkládejte to na poslední chvíli

Pokud dostanete úkol domů, naplánujte si ho včas. Nečekejte s tiskem, vyplňováním nebo zpracováním na den před pohovorem. V klidu se vám bude pracovat líp – a pak snáze odhalíte chyby, které byste při řešení na poslední chvíli mohli přehlédnout.

5. Požádejte o zpětnou vazbu

Nepostoupili jste dál? Nevadí. I tak se zeptejte na to, co jste mohli udělat jinak nebo lépe. Pomůže vám to při příštím výběrovém řízení.

A co když je úkol divný nebo nepřiměřený?

Pokud se vám zdá zadání moc složité, zdlouhavé, nebo podezřelé (např. připomíná běžnou práci bez odměny), nebojte se říct ne. Firma, která takto využívá kandidáty, možná nebude fér ani jako zaměstnavatel.

Pokud máte zájem předvést, co ve vás je, odpovídejte na inzeráty na Prace.cz a ukažte u výběrka, v čem jste dobří. 

 

Pomůžeme vám i příště. Nechte si posílat rady pravidelně.

Za účelem zasílání rad a článků budou společnosti ze skupiny Alma Career zpracovávat Vámi zadaný e‑mail. Zobrazit více | Podmínky používání Prace.cz