Připadá vám seznam požadavků v inzerátu jako nekonečný nákupní seznam? Chybí informace o platu nebo nenabízí home office, který byste rádi? Pokud vás pozice zajímá, neváhejte odpovědět, i když nesplňujete všechny podmínky nebo vám některé důležité body chybí. Může se to vyplatit.
Není jasné za kolik
To bývá nepříjemné. Místo se vám líbí – náplní práce, lokalitou i firma je vám sympatická, ale nevíte, jakou za práci nabízí mzdu. V tom případě zkuste malý trik: zvyšujte částku ve filtru Minimální plat a sledujte, kdy se nabídka přestane objevovat ve výčtu pozic. Některé firmy totiž mzdu vyplní, ale tak, že není vidět. S údajem nicméně vyhledavač pracuje.
V každém případě na zajímavou pozici odpovězte, i když inzerát neuvádí platové rozpětí nebo nabízí nižší částku, než chcete. Mnoho zaměstnavatelů je ochotných jednat o vyšší mzdě, zejména pokud je přesvědčíte o tom, že si ji zasloužíte, nebo vám místo financí nabídnou jiné benefity, které také oceníte – například stravenky, příspěvek na dovolenou, sick days, slevu na firemní výrobky apod.
Chybí informace o náplni práce
Pokud nemáte jasno v tom, jaká je vlastně náplň práce, je nejlepší se zeptat. Ostych není na místě. Prostě chybějící informace potřebujete vědět, abyste se dokázali rozhodnout, zda má smysl se o místo ucházet.
Než někam napíšete nebo zavoláte, zformulujte co nejpřesněji svůj dotaz. Například, jestli do náplně práce inzerované pozice spadá i to a to. Čím konkrétnější váš dotaz bude, tím větší šance, že se z odpovědi dozvíte to, co vás zajímá. Zeptat se můžete samozřejmě i stylem: Mohli byste prosím více specifikovat, co všechno spadá do náplně práce pozice xy? Tím ale trochu riskujete, že zaměstnavatel v odpověď opíše to, co je v inzerátu a rozvede to jen velmi málo.
Chtějí mistra všech mistrů
Firmy v inzerátech bohužel často nerozlišují mezi dovednostmi, které jsou pro výkon práce nezbytné, a těmi, které jsou pouze výhodou. Jen málokdo si troufne reagovat na nabídku, když z patnácti požadavků splňuje jen devět. Nedostatek uchazečů však firmy nakonec přinutí slevit ze svých, mnohdy nesmyslných nároků, takže šanci dostane každý, kdo bude splňovat základní kritéria. Co by mohlo fungovat?
- Nepřemýšlejte o tom, co vám chybí. Zaměřte se na to, co můžete nabídnout. U grafika je důležitější kreativita a schopnost vizualizovat a dotáhnout nápady než diplom z umělecké školy. A u sekretářky jsou organizační dovednosti a efektivní komunikace hodnotnější než znalost konkrétního programu – ten se dá vždy doučit.
- Stočte pozornost k praxi. Zkuste zaujmout personalistu popisem práce v předchozím zaměstnání. Vyberte nějakou atraktivní činnost a na ní ukažte, co firmě případně můžete přinést. Například asistentce, která se hlásí na pozici asistentky účetního oddělení může pomoci zmínka o tom, že kromě administrativních úkolů měla na starost vydávání faktur, evidenci provozní zálohy a inventarizaci majetku. Z jejího popisu je totiž zřejmé, že má alespoň základní znalosti z účetnictví.
Nenabízí práci z domu, ani poloviční úvazek
To, že tyto možnosti nejsou uvedeny v inzerátu, neznamená, že nejsou možné. Zeptejte se, jak se k tomu ve firmě staví. Home office zaměstnavatelé často vnímají jako benefit, který lidem nabízejí až po zkušební době.
I když číšník nebo prodavač práci z domu dělat nemohou, na zkrácený úvazek mají při splnění podmínek (těhotné ženy, lidé pečující o děti mladší 15 let nebo o osoby závislé na cizí pomoci) ze zákona nárok stejně jako zaměstnanci z jiných oborů, pokud tomu nebrání vážné provozní důvody.
I odpověď na neúplný nebo ne zcela přesně formulovaný inzerát vám může přinést novou práci. Nenechte se odradit přílišnými požadavky ani neúplnými informacemi. Inzeráty píšou také jen lidé a i oni chybují. Třeba si neuvědomili, co všechno je potřeba do inzerátu uvést. Pokud budete jednat slušně a projevíte zájem, není důvod, aby vaše dotazy odmítli zodpovědět.
A když to náhodou nevyjde, projděte si další inzeráty na webu Prace.cz. Denně se tam objevují nové a nové nabídky.