Když člověk odešle do firmy životopis, chtěl by vědět co nejdříve, jak to s ním dopadlo. Jenže někdy uběhnou týdny a nic se neděje. Je to pasé, nebo mám ještě šanci? Nejistota je mnohdy horší než odmítnutí. Z jakých důvodů nedávají firmy vědět? A jak si může pomoci sám kandidát?
Dnes už má řada firem nastavené určité standardy, jak a v jakých lhůtách kandidátům odpovídat. Bohužel to nezřídka bývá formou automatizovaných odpovědí, které nejsou právě to, z čeho by uchazeči jásali. Řadě z nich tedy přijde mail ve smyslu: Obdrželi jsme vaši odpověď, reakce vyhodnotíme a ozveme se. Vyrozumění – zda se kandidát hodí, nebo ne ovšem ani po několika týdnech nenásleduje. Nejspíš už se vám to stalo nebo něco podobného zrovna prožíváte. Jaké mohou být důvody?
A) Zdaleka neodpovídáte profilu
Možná se vaše zkušenosti a dovednosti podstatně míjí s tím, co požaduje zaměstnavatel. Sice zde pravidelně radíme, aby kandidáti odpovídali na inzerát, i když nesplňují všechny požadavky, nicméně alespoň v 80 % by váš životopis nárokům zaměstnavatele odpovídat měl.
Pokud někdo shání mistra s perfektní znalostí němčiny a přihlásí se uchazeč, který sám sebe odhaduje jako mírně pokročilého, nebude nejspíš tím pravým na inzerovanou pozici. Přitom reakcí lidí, kteří hledanému profilu kandidáta hrubě neodpovídají, chodí zaměstnavatelům mnoho. Může jim tedy nějaký čas trvat, než odpoví. Anebo zájemcům nedají vědět vůbec, protože se jim zkrátka očividně nehodí.
B) Neodpovídáte profilu dokonale, ale blížíte se
Může se ale také stát, že profil hledaného splňujete pouze částečně. V tomto ohledu jsou před vámi jiní kandidáti, kteří jsou pozváni na pohovor. Nicméně zaměstnavatel si vás „schovává“ pro případ, že se s žádným lépe vyhovujícím zájemcem nedohodne. Než to zjistí, ale chvíli trvá. Proto vám nenapíše tak ani tak.
C) Nestíhají vám odpovědět pro příliš mnoho zájemců
Třetím důvodem může být jednoduchý fakt, že člověk, který má nábor na starosti, dostal hodně rekací a nestíhá na ně odpovídat. To se může stát zejména v menších firmách a také u pozic, na něž se hlásí hodně zájemců – například práce v administrativě mezi takové patří.
D) U těžko obsazovaných pozic náboráři vyčkávají
Na druhou stranu na pozice náročné na odborné, zejména technické znalosti dojde odpovědí o dost méně. Člověk by tedy řekl, že náborář je rychle projde a dá zájemcům záhy vědět. Jenže tak tomu nemusí být. U těchto míst může zase náborář vyčkávat co nejdéle a doufat, že se ještě nějací zájemci přihlásí, takže bude mít z více lidí na výběr. Zpětnou vazbu kandidátům v tom případě také odkládá.
Co dělat? Připomeňte se
Je-li to déle než dva týdny, zkuste zvednout telefon a zavolat na číslo uvedené u inzerátu. Představte se a řekněte kvůli které pozici voláte. Ptát se, jestli vaše „papíry“ v pořádku dorazily, můžete v případě, že nemáte z firmy vůbec žádnou odpověď. Ale jestli jste dostali byť třeba automatické vyrozumění, že vaši reakci obdrželi, přejděte rovnou k věci a zeptejte se, kdy asi tak můžete čekat rozhodnutí, jestli postupujete do dalšího kola. Týden? Dva? Jestli vás tlačí čas, protože máte jiné nabídky, můžete se o tom také zmínit a naznačit, do kdy pro vás má smysl čekat.
Dostanete-li alespoň přibližný termín, zase víte o něco víc. Když ani v tomto avizovaném termínu žádná zpráva nepřijde, máte dvě možnosti: do firmy zavolat znovu, nebo tuto nabídku práce pustit k vodě. Ostatně jednání firmy zatím nebylo nijak oslnivé, takže je otázka, jestli stojí za to se o místo v ní ucházet. Pokud jste přesvědčeni, že ano, zkuste se ještě jednou připomenout.
Odpověď jsem dostal/a, ale chci bližší vysvětlení
Málokterému uchazeči nepřistála někdy v mailu zamítavá reakce s tím, že firma dala přednost jinému uchazeči. Alespoň člověk ví, na čem je, nicméně toto strohé oznámení řadu lidí příliš nepotěší. Zvlášť pokud se dostal do užšího výběru, absolvoval telefonický hovor, nebo se dokonce účastnil pohovoru. Pak je logické, že by rád slyšel konkrétnější zpětnou vazbu. V tom případě může opět zavolat nebo napsat do firmy a požádat o důvody, proč dostal jiný kandidát šanci místo něho. Dozví-li se, v čem byly jeho slabé a případně i silné stránky, často se mu uleví. Nebude tápat a může mu to pomoci při budoucích výběrových řízeních.
Zkrátka v případech, kdy firma nedostatečně komunikuje, není rozhodně na škodu, když jste sami aktivní. Výběrové řízení není jednostranná hra, své požadavky, například na rozhodnutí a jeho lhůtu, můžete mít i vy jako kandidáti. Měly by být ovšem rozumné. Nemá smysl volat do firmy každé dva dny. Vždy také jednejte slušně, věcně a bez emocionálních výlevů. Jiný přístup vám místo stejně nezajistí.
Nenechte se odradit firmami, které nereagují, a nepřestávejte posílat životopisy. Na Prace.cz najdete každý den spoustu nových inzerátů.