Napsali jste dobrý životopis, uspěli u pohovoru a vyjednali si plat. Nyní vás čeká start v nové firmě. Nepodceňte situaci a pečlivě se na první pracovní den připravte.
- Poslední aktualizace článku: 27. 2. 2022
Co už byste měli vědět:
1. Jakou práci a co konkrétně budete vykonávat
2. Do jakého typu firmy nastupujete
3. Podle toho se vhodně oblečte – vyzývavé nebo volnočasové oblečení si odpusťte v každém případě
» Jak přežít první týden v nové práci
Co si vezměte s sebou:
- Zápočtový list od předchozího zaměstnavatele: předáte jej tomu současnému v den nástupu.
- Vytištěný životopis a aktuální fotografii (personalisté ji většinou potřebují do interních systémů nebo na vstupní karty). Některé firmy po nových zaměstnancích požadují také kopii dokladu o nejvyšším dosaženém vzdělání.
- Osobní doklady: budete podepisovat pracovní smlouvu a vyplňovat dotazník pro účtárnu. Mějte tedy všechna potřebná čísla po ruce (číslo účtu, číslo občanského průkazu apod.)
- Výpis z trestního rejstříku: firmy jej požadují na některé pozice. Případně budou chtít i potvrzení o zdravotním stavu (personalista to sdělí předem).
» 9 citlivých údajů, které po vás firmy (ne)smí chtít
Co mě první dny v nové práci čeká?
- Zaškolení nebo-li adaptace, kde se dozvíte více o fungování firmy a svých pracovních povinnostech. V některých firmách nováčky čeká takzvané adaptační kolečko – projdou si postupně všechna klíčová oddělení a seznámí se s jejich chodem. To jim usnadní pochopit firmu jako celek a rychleji se zapracují.
- Seznámení s kolegy a pracovním prostředím.
- Podepsání pracovní smlouvy (nebo i hmotné odpovědnosti) – vše si pečlivě pročtěte a v případě nejasností se ptejte – vzor Pracovní smlouvy.
- Dostanete pracovní, případně ochranné pomůcky, hesla do počítače.
- Tříměsíční zkušební doba (pokud jste se nedohodli jinak) – během ní mohou obě strany bez udání důvodu ukončit pracovní poměr s okamžitou platností.
- Jako nováček máte prostor pro to, abyste se aktivně zajímali o vše, co ke své práci potřebujete vědět – využijte toho a ptejte se.
Rady a tipy:
- Těšte se do práce a přistupujte k novým informacím pozitivně. To vám usnadní sžívání s novým prostředím a kolegy.
- Nesnažte se kolegy ohromit svou genialitou, nepoučujte je, nepoužívejte obraty jako: V předchozí práci jsme to dělali lépe. Spolehlivě si je tím obrátíte proti sobě.
- Nezačínejte s řečmi o politice, neflirtujte, zdržte se vyprávění vtipů a detailů ze svého soukromého života.
- Plánujete zůstávat v práci přesčas, abyste ukázali svůj zápal? Může se to obrátit proti vám – šéf si možná pomyslí, že jste pomalí.