Nejlépe obsluhovat prý umí restaurace Podolka u Zbraslavského pivovaru: tento podnik získal cenu v anketě Mattoni restaurace roku. Jak snadno nebo těžko se do týmu shání schopný a spolehlivý personál? Prace.cz se zeptala Tomáše Vobořila, který Podolku vede. „Pokud člověk umí naslouchat a nechá si poradit, tak s ním jde vždy pracovat. Pokud je tvrdohlavý, tak je to problém a spolupráce nemá smysl,“ říká.
↑ Tomáš Vobořil vede restauraci Podolka, která získala ocenění za nejlepší servis.
Prace.cz: Umístili jste se v anketě Mattoni restaurace roku. Co to pro vás znamená?
Jsme velice rádi, že jsme ocenění získali. Je to pro nás odměna za roční práci s naším kolektivem.
Prace.cz: Získali jste ocenění v kategorii Top servis. Čím myslíte, že se Podolka odlišuje od ostatních restaurací?
Nemyslím si, že se výrazně odlišujeme. Snažíme se být s klientem v přátelském kontaktu a nebýt příliš formální.
Prace.cz: A co když vy sám jdete do restaurace: jaký servis coby zákazník vyžadujete? Máte to, čemu se říká „profesionální deformace?“
Profesionální deformaci má snad každý z naší profese. Pokud se však na servisu dějí věci, které se dít nemají, umím odhadnout důvod a pochopit například delší čekací dobu. To bohužel mnoho hostů pochopit neumí a rádi následně obsluhu i ponižují. To mi připadá nevhodné.
↑ Dobrý číšník musí být hlavně přátelský a ematický, říká šéf Podolky.
Prace.cz: Když nabíráte nového kuchaře nebo číšníka, co mu nesmí chybět? Co vás při pohovoru zajímá?
U číšníka nebo servírky je velice důležitá empatie a chápání, že v restauraci jde hlavně o spolupráci. Na pohovoru se většinou moc informací nedovíte. Jde o sympatie, dochvilnost příchodu, podání ruky, osobní hygienu a následně je vše vidět až na place. Na první pohled nepoznáte, jaký člověk je. To ukáže až několik desítek hodin spolupráce.
Prace.cz: Jaký musí být číšník nebo servírka po lidské stránce?
Upřímný, kamarádský a sympatický. Vždy jde o to, jaký máte kolektiv lidsky.
Prace.cz: Jaké otázky u pohovoru dělají uchazečům největší potíže?
U nás hlavně znalost surovin, které používáme.
Prace.cz: A co vás u kandidáta spolehlivě odradí, když na pohovoru předvádí?
Nejvíce mi vadí, pokud kandidátovi položíte otázku, na kterou nezná odpověď a on si začne vymýšlet, aby nevypadal hloupě. Pokud se takto uchazeč zachová, tak už vám to o něm hodně napovídá. Jeden z mých nadřízených mi v minulosti řekl, že není hanbou nevědět, ale vymýšlet si odpověď. Žádný zkušený z nebe nespadl.
↑ Podolka nabízí i vegetariánskou kuchyni. Vyznat se v používaných surovinách dává prý uchazečům na pohovoru docela zabrat.
Prace.cz: Zkoušíte kuchaře a číšníky také prakticky?
Zkouška je samozřejmě potřeba. Bohužel pár hodin vám o člověku nic moc neřekne. Většinou požaduji, aby uchazeč prošel oběma směnami a my věděli, jestli zapadne do kolektivu. Od pohledu jde poznat, jestli člověk už někdy na place nebo v kuchyni stál. Pokud umí naslouchat a nechá si poradit, tak s ním jde vždy pracovat. Pokud je tvrdohlavý, tak je to problém a spolupráce nemá smysl. Každý provoz je svým způsobem specifický, a proto je třeba se stále vzdělávat a učit se každým dnem. Ale to je asi jako v každé práci. Nakonec vždy ukáže čas, jestli jste vybrali nového kolegu dobře nebo ne.
Prace.cz: Jaký jste šéf? Co je pro vás důležité a co naopak považujete za podružné?
Myslím si, že je těžké se mnou pracovat. Šéfem nejsem dlouhou dobu a také mám své „mouchy“. V případě problému se snažím být spravedlivý a soudit věci tak, aby se personál necítil ukřivděný. Při vedení týmu je důležitá upřímnost a férovost. Umět přiznat chybu a pochválit. Já chválím málokdy. Na druhou stranu – když pochválím, tak to není myšleno jen na povzbuzení, ale jako reálná pochvala. Podružné není snad nic. Když vznikne nějaký problém, je třeba se mu postavit a ne strčit hlavu do písku a dělat, že se nic neděje.
Prace.cz
Kam dál?
Práce v gastronomii: nejnovější nabídky
Barman, který míchal drink Madonně: Recept na úspěch v zahraničí? Vytrvat
100 let starý recept postrčil paní Jaroslavu k vysněné práci