Jít na pohovor může být pro leckoho podobné, jako vyrazit na obtížnou zkoušku. A není divu. Mnohokrát jsme psali o tom, že na pohovor je potřeba se připravit, aby kandidát uspěl. To je pravda. Ale taky se hodí využít pár jednoduchý triků, které pomohou získat lidi na druhé straně stolu na vaši stranu.
Oslovujte jménem
V některých kavárenských řetězcích používají chytrý tah. Napíší na kelímek, do kterého připravují zákazníkovi nápoj, jeho jméno. Má to jednak praktický význam, protože Mirek dostane své kapučíno a Helena dvojité preso. Zároveň si tím ale obchodník získává loajalitu zákazníků. Možná si to sami ani neuvědomují, ale většině z nich polichotí, když je někdo vnímá nejen jako zástup ve frontě, ale jako bytosti, které mají své jméno.
Toho lze využít při jakémkoliv jednání, pohovor nevyjímaje. Můžete to vyzkoušet už během úvodního telefonátu. Když se volající z firmy představí jménem, zkuste si ho zapamatovat. Na pozdrav: „Dobrý den, pane Skálo, tady Vranská z Estavisty,“ můžete rovnou opáčit: „Zdravím vás, paní Vranská.“ Je to maličkost, ale dámu na druhé straně aparátu to potěší, a přidá vám to pár nenápadných bodíků navíc. A pokud uslyšíte neformální: „Dobrý den, Aleši, tady Martina Vranská“, bez rozpaků můžete otočit: „Dobrý den, Martino“.
Nebojte se projevit emoce
Neznamená to, že se budete nad každým a nad vším ve firmě rozplývat blahem. Spíš jde o slova, kterými svoje odpovědi můžete „polidštit“. Když budete mluvit o tom, co jste dělali, nebojte se použít citově zabarvené výrazy. Třeba: „Baví mě vyjednávání se zákazníky.“ Nebo: „Mám rád, když se k nám lidi vracejí“. Citově zabarvená slova působí, že vám na tom, o čem mluvíte, záleží, a že jste v tom citově angažovaní. Pokud je to práce, tím lépe.
TIP: Ptají se vás na „osvědčené“ otázky, ale vy si nejste jisti, co odpovědět? Podívejte, jak reagovat, když chtějí třeba vědět, kde se vidíte za pět let.
Nevyhýbejte se těmto slovům, ani když hovoříte o firmě, kam máte nastoupit. „Na vaší firmě se mi líbí, že dává zaměstnancům volné dny navíc.“ „Potěšilo mě, že se u vás pracuje na nových strojích.“ Pozitivní hodnocení firmy formou citově zabarvených slov se bude vašemu protějšku u pohovoru velmi dobře poslouchat.
Včas zmlkněte
Tato rada platí nejen o reakcích na různé otázky. Odpovídejte věcně pouze na to, na co se ptají, a své odpovědi zbytečně nerozvádějte. Budou-li chtít vědět, co vás na minulé práci nejen bavilo, ale i štvalo, nemusíte opáčit, že nově dosazený naprosto nesnesitelný šéf. Sice je to také citově zabarvená odpověď, ale ne úplně žádoucí. Navíc vede k pomlouvání minulého zaměstnavatele a tomu je radno se vždycky vyhnout. Můžete však říct, že jste si bohužel nesedli s nově dosazeným nadřízeným. A dost. Slůvko „bohužel“ vyjadřuje vaše politování nad celou situací a mlčení bude důkazem, že se k lacinému očerňování nesnížíte. Není vůbec potřeba uvádět podrobnosti.
Včas zavřít pusu se vyplatí i při vyjednávání o platu. Na výzvu oznamte částku, kterou byste si představovali, a odmlčte se. I když nastane poněkud trapná chvilka, protože z opačné strany stolu několik vteřin nikdo nic neříká. Vydržet to a nezačněte svoji cifru obhajovat. Vypadalo by to, že sami nevěříte tomu, že na ni máte nárok. Svoje argumenty, proč byste měli dostat tolik, předložte případně až po vyzvání. Dejte zkrátka druhé straně prostor na reakci.
Vybírejte z desetisíců nabídek na Prace.cz takové, které budou podle vašich představ.