Chovají se bohorovně, dávají personalistovi najevo, že nabízená práce neodpovídá jejich zkušenostem, vylepšili si životopis něčím, co není tak úplně pravda a návdavkem mají špinavé boty. Tak tito lidé právě propásli šanci získat zaměstnání. Dejte si na podobné chyby pozor i vy.
30. 8. 2013
↑ Pozor, ať vám personalista nevystaví „červenou kartu”.
1. Netvařte se, jako když dáváte milodar
Posadíte se naproti personalistovi, který zahájí pohovor. První zahřívací otázka zní: Proč chcete pracovat zrovna v naší firmě? Na to se vy lehce ušklíbnete a odvětíte, že jste o tom takto nepřemýšleli. Že prostě hledáte práci, kde si vyděláte peníze. S takovým přístupem to k podpisu pracovní smlouvy těžko dotáhnete. I když se hlásíte na pozici, která neodpovídá vašemu vzdělání a praxi, nikdy nedávejte najevo, jak je to pod vaší úroveň nebo že vám otázky personalisty připadají hloupé. Buďte profesionální a odpovězte, na co se vás ptají.
2. Nemluvte pouze o tom, jak vás nová práce bude bavit
Už při čtení inzerátu potlačte své ego a zamyslete se nad vypsanými požadavky hlavně z pohledu zaměstnavatele. Na pohovoru pak mluvte o svých znalostech a zkušenostech, které můžete firmě předat, nikoliv o tom, jak by práce mohla prospět vám. Podobně reagujte při dotazu, proč opouštíte předchozí místo. Místo otřepané fráze „protože se chci naučit něco nového“ mluvte o svých dovednostech, které se novému zaměstnavateli mohou hodit.
3. Nelžete v životopise
Papír možná snese všechno, ale zkušený personalista vaše nepravdy a zkreslení v životopise prokoukne poměrně snadno. Co patří mezi nejčastější prohřešky kandidátů? Nadsazování významu dříve zastávaných pozic a nesrovnalosti v datech, jak na sebe pracovní zkušenosti navazovaly. Pokud vás u pohovoru přistihnou, že jste v životopise lhali, bude to nejspíš znamenat okamžitou stopku.
4. Nepomlouvejte minulou práci
I když z bývalé práce odcházíte pořádně naštvaní, na pohovoru poměry u minulého zaměstnavatele nikdy neočerňujte. Zrovna tak nepomlouvejte kolegy a nerozebírejte šarvátky, které jste s nimi zažívali.
5. Nepodceňujte vzhled a hygienu
Opravdu neplatí, že záleží jen na tom, co umíme a nikoliv na tom, jak vypadáme. Personalista si dělá obrázek od okamžiku, kdy mu podáte ruku, tedy dlouho předtím, než vůbec stihnete promluvit o svém vzdělání a praxi. Špinavé boty, neupravené vlasy, páchnoucí dech nebo uválená zapocená košile – s tím díru do světa opravdu neuděláte.
Prace.cz
Kam dál?
O jaký plat si říct na pohovoru?