Když člověk hledá nové místo, často prochází desítky až stovky inzerátů. Měl by při tom vědět, na co se zaměřit, aby neztrácel čas. Tady je pět nejdůležitějších věcí, na které se v nabídkách práce zaměřit.
O jakou společnost jde?
Jméno firmy, která práci nabízí, by mělo být u inzerátu jasně uvedeno, nejlépe i s krátkým popisem toho, čím se zabývá. Vyplatí se firmu si posléze dohledat a proklepnout. Už webové stránky leccos napoví – jsou udržované? Nebo je na nich poslední aktualita z ledna 2019? Dozví se z nich člověk o firmě podstatné věci: Jaký dělá byznys, kde sídlí, kdo ji vlastní, jaká je její historie? Mají stránky alespoň trochu šmrnc, nebo vypadají jako v devadesátkách? A co sociální sítě? Jak se firma prezentuje tam?
TIP: Pokud máte s nějakou firmou dobrou zkušenost, můžete ji na Prace.cz zadat přímo do vyhledavače, a najít si tak její aktuální pracovní nabídky. Nebo kliknout přímo na logo firmy pod vyhledavačem.
Zkuste si také společnost vyhledat na stránkách Atmoskopu, kde ji coby zaměstnavatele hodnotí současní i minulí zaměstnanci. Pokud zadává inzerát personální agentura, jméno firmy v něm nejspíš nenajdete; spíš něco ve stylu: „Pro našeho klienta z oblasti automobilového průmyslu hledáme kandidáta na pozici operátora výroby.“ V tom případě si zkuste proklepnout alespoň personální agenturu.
Jaká je náplň práce?
Leccos lze samozřejmě odvodit už z názvu pozice. Nelekněte se někdy zbytečně komplikovaných názvů, jako je třeba facility manager, pod nímž se skrývá člověk, který se věnuje údržbě objektů. Přitom záleží, jestli ji sám vykonává třeba v nějaké menší budově, nebo jestli šéfuje celému týmu údržbářů v obřím kancelářském kolosu. Právě to byste měli vyčíst z popisu náplně práce. Tato část by měla obsahovat konkrétní úkoly, které bude nový zaměstnanec vykonávat.
Zbystřete v případě, že náplň práce je popsána jen velmi obecně a neúplně. Může to znamenat, že firma ještě úplně neví, co přesně by měl nový kolega dělat. Zvažte také, zda odpovědět na nabídky, kde je uvedeno hodně úkolů, které zasahují i do jiných oblastí – údržba, ale i zásobování nebo ostraha. To zase může signalizovat, že zaměstnavatel chce do jednoho úvazku spojit práci více lidí a ušetřit.
Jaké mají požadavky?
V této sekci najdete seznam kvalifikací a dovedností, které jsou pro danou práci nezbytné. Opět je dobré znamení, když jsou požadavky co nejkonkrétnější, například délka praxe, potřebné certifikáty, stupeň řidičského oprávnění aj.
Některé požadavky mohou být formulovány jako „výhoda“, což znamená, že nejsou nezbytně nutné, ale mohou vám pomoci vyniknout oproti ostatním uchazečům. Pozor ve chvíli, kdy firma nabízí hodně peněz a na kandidáta nemá téměř žádné nároky. V tu chvíli je důvod pochybovat o serióznosti takové nabídky.
Co nabízejí na oplátku?
Už u poloviny inzerátů na Prace.cz je zveřejněna mzda. Pokud u pracovní nabídky finanční ohodnocení nenajdete, zkuste napsat při vyhledávání do filtru Minimální plat částku, kterou byste si představovali, a uvidíte, jestli se vám objeví ve výčtu. Pokud ne, firma nabízí nižší mzdu, než jste ve výčtu uvedli. Takto můžete zjistit nabízenou odměnu i u inzerátů, kde mzda není uvedena.
Nezaměřujte se ale pouze na plat. Důležité jsou také další benefity, jako je možnost plánovat si směny, případně pracovat na dálku, příspěvky na stravu či dopravu, náborový příspěvek, pět týdnů dovolené a další.
Termín nástupu a kontakt
Nebývá to bohužel zcela běžnou součástí inzerátů, ale kandidáti ji jistě ocení: předpokládané datum nástupu. Nemusí jít přesně o 14. 9. 2023, stačí uvést měsíc.
Dočetli jste inzerát až do konce a není vám něco jasné? Není žádným prohřeškem zeptat se. Na konci každého inzerátu by měl být kontakt na konkrétní osobu, která má nábor na starosti. Stačí se představit a říct, kvůli jaké pozici voláte, a položit otázku. Je dobré nevolat brzy ráno ani pozdě odpoledne. A pak už nezbývá než na inzerát odpovědět.
Hodně štěstí při hledání práce šité na míru právě vám přeje Prace.cz.