- 21. 5. 2019
Znají to prodavači, recepční, číšníci, operátoři zákaznických linek a vlastně všichni, kdo dělají ve službách v přímém kontaktu s lidmi. Někteří zákazníci jim rozzáří den sotva vstoupí do dveří, ale před jinými je lepší mít se na pozoru. Přečtěte si naši typologii protivných zákazníků. Který je vůbec nejhorší a jak na něj?
Remcálek
Věčně nespokojený člověk. Ať uděláte, co uděláte, vždycky to bude špatně. Křupavý chleba je moc křupavý, utěrka na nádobí moc saje. Nabídnout takovému zákazníkovi zboží nebo služby bude vyžadovat velkou dávku trpělivosti. Pokud projevíte dostatečný zájem a snahu o vyřešení požadavku, máte vyhráno. Je téměř jisté, že se stane vaším věrným zákazníkem. Nedivte se, je to tak. Ale možná vás to bude stát dost sebezapření.
Všeználek
Všude byl, všechno zná. Připravte se, že vás bude ohromovat svými znalostmi i rafinovanými otázkami. Na tenhle typ zákazníka platí ze všeho nejvíc odborný a zasvěcený výklad. Jeho srdce si získáte, když mu sdělíte zajímavost, o které neměl dříve ani potuchy.
Chodící sopka
Pozor, jste na tenkém ledě. Kolem zákazníka, kterému z očí srší jiskry, našlapujte po špičkách. Za žádných okolností se nenechte vyvést z míry. Pokud bude opravdu zle, zhluboka se nadechněte a počítejte do dvaceti. Teprve pak na něj klidným hlasem promluvte. Není ve vašich silách zákazníkovi vyhovět? Projevte lítost a omluvte se mu. Dostatečně chápající výraz a vyjádření podpory vás možná uchrání od jeho hněvu.
Okukovač
Typ člověka, který chodí zásadně „na čumendu“. Hodiny a hodiny se prochází po obchodě a okukuje zboží. Nejčastěji takového zákazníka potkáte v obchodech s oblečením, ale vyskytuje se i v oddělení elektroniky. Nebo v trafice, kde si „nenápadně“ čte noviny a časopisy. Když se ho zeptáte, jestli něco potřebuje, zakroutí hlavou. Dál bude bezradně bloumat mezi regály a odejde s prázdnou.
Pan/paní Poraďte mi
„Neví, co chce, ale neodejde, dokud to nedostane.“ Oskar Wilde tímto výrokem trefně vystihl ženskou nerozhodnost. Ale i pánové občas nevědí, co vlastně chtějí. Je třeba z nich nenásilně vydolovat všechny dílčí informace. Zdlouhavou detektivní prací se postupně dopracujete k rozluštění jejich tužeb a přání.
Na závěr prototyp ideálního zákazníka
Existují samozřejmě i zákazníci, kteří umí ocenit těžkou práci za pultem. Mezi nimi vede na plné čáře zákazník – kamarád. Už z dálky se na vás usmívá. Než řekne, co si přeje, zeptá se vás, jak se máte. S přátelským zákazníkem máte pocit, že vás právě navštívila dobrá kamarádka či kamarád. Je to ideální typ zákazníka, protože si od vás nechá doporučit cokoliv. Bezmezně věří lidem. Ať vás nenapadne zneužít jeho dobroty a podstrčit mu ležák, který mu bude k ničemu. Jeho důvěra by se vypařila jako pára nad hrncem.
Jarmila Zechová Syptáková
Jsou vám zákazníci z naší typologie povědomí? Podělte se o své zkušenosti v diskuzi po článkem.