Stále více lidí zažívá nebo pozoruje šikanu na pracovišti. Článek proto přichází s deseti doporučeními pro zaměstnance a manažery, jak lépe pochopit a řešit šikanu.
– Každý tyran má svůj vlastní způsob šikany. Může používat verbální, neverbální i praktické taktiky.
– Každý tyran vychází z vlastního vnitřního kontextu, například strachu z klesající úrovně výsledků své práce nebo lepších schopností kolegů.
– Tyran se může zaměřit na kohokoli, ne každý, koho si vybere, však musí být jeho dlouhodobou obětí.
– Šikana je úmyslnou snahou o ponížení a poškození kolegů či jejich pověsti. Není to nárazová agrese ani legitimní kritika.
– Tyrani většinou vysílají varovné signály, když si vybírají své oběti. Důležité je proto jednat asertivně, což je může odradit od dalších útoků.
– Zlehčování nebo ignorování těchto varovných signálů může tyrana pouze podpořit v jeho úsilí.
– Tyran se většinou snaží připravit kolegu o jeho osobní moc. Při útoku je proto zásadní moudře se rozhodnout – stanovit hranice.
– Oběť útoku tyrana si může ušetřit další útoky, udrží-li si kontrolu nad svým rozhodováním. Čím dříve stanoví hranice vzájemné komunikace, tím lépe.
– Manažeři, kteří se domnívají, že mají tyrana ve svém týmu, by měli jednat okamžitě. Vyčkávání by pouze tyrana podpořilo a znesnadnilo budoucí zásah.
– Šikana by neměla být zaměňována s robustními styly vedení a strategiemi pro řízení nedostatečné výkonnosti. Manažeři, kteří takové chování přehlížejí, nesou odpovědnost za šíření šikany.