„Uhni, nebo tě nakopnu.“ To vám od plic poví servírka ve Středověké krčmě Dětenice, když má pocit, že jí překážíte v cestě. Hostům se ale takové chování podle všeho líbí: v nedávné anketě Mattoni restaurace roku získala dětenická krčma ocenění Top Restauratér. „Drsná mluva má dokreslit středověkou atmosféru, ale je to jen nadsázka,“ říká majitel Pavel Ondráček.
9. 2. 2015
↑ Středověká krčma bere hosty na „návštěvu” do Středověku – se vším všudy včetně drsné mluvy. Foto: Krčma Dětenice
Prace.cz: Co pro vás znamená ocenění v anketě Mattoni restaurace roku, které jste získali?
Hodně, protože v anketě hlasovali přímo hosté. Když se u nás lidem líbí, pošlou to dál a to je ta nejlepší vizitka.
Prace.cz: Hosty lákáte na atmosféru středověké krčmy: obsluha nosí dobové kostýmy, hostům tyká a celkově s nimi mluví docela drsně. Jak těžké je najít číšníky a servírky, kteří to zvládnou?
Sice se chováme „drsně“, ale je to nadsázka. Hosty nechceme urážet, ale pobavit. Mít kvalitní kuchaře, číšníky a servírky, to je základ. U nás musejí prokázat také herecké nadání. Najít takový personál není jednoduché, už proto, že podnikáme v odlehlé vesnici 40 kilometrů od Prahy. Kromě krčmy máme v areálu i dva hotely, vlastní pivovar, pořádáme dětské akce a rytířské turnaje… Personálu tedy potřebujeme opravdu hodně. Těm, co u nás pracují, nabízíme ubytování.
Prace.cz: Dostávají nováčci nějaký středověký slovníček, nebo improvizují?
Většinou je to tak, že zkušenější zaměstnanci dají nováčkům školení, jak by se měli chovat. Tedy, že jde o legraci a ne urážení hostů. Ale i tak ne každému sedne, že má lidem tykat a kromě donesení piva dodat i něco ze středověké atmosféry. Nemyslím si, že kdybyste přišla ve 13. století do krčmy, nadávali by vám. I tehdy platilo, že host je pán. Ta drsná mluva je naše nadsázka a to, čím se náš koncept odlišuje.
Prace.cz: Asi platí, že nejvíc se ukáže v ostrém provozu. Zkoušíte nováčky v praxi?
Když se někdo přihlásí, rádi jej vezmeme a vyzkoušíme přímo v provozu. Shánění personálu je pro nás to úplně nejtěžší na celém podnikání. Můžete vymyslet cokoliv, jakýkoliv nápad, ale když nebudete mít dobré lidi, nebude to fungovat. Host navíc pozná, jestli to obsluhu baví, nebo ne.
↑ Pavel Ondráček provozuje kromě krčmy i středověký hotel. Foto: Krčma Dětenice
Prace.cz: Jak vás vlastně napadlo takovou krčmu otevřít?
Ve všech restauracích se ptají, jestli vám chutnalo a je to samé prosím a děkuji. Řekl jsem si, že to postavíme naruby. Když jsem personálu poprvé řekl, že budeme hostům tykat a „nadávat“, koukali na mě, jako bych spadl z višně. Během 14 dnů ale přišel raketový vzestup, hosté si to posílali dál. Měli jsme tu i lékařský kongres, na který přijel vážený pan profesor, kapacita v oboru. Když ho míjela servírka s pivem, řekla mu: uhni, nebo tě nakopnu. Všichni ztichli a poplašeně čekali na jeho reakci. On se rozchechtal a řekl, že je to pro něj ten nejlepší zážitek: celý život je zvyklý, že kolem něj všichni chodí po špičkách.
Prace.cz: Stává se, že si zákazník na drsné zacházení stěžuje?
Ojediněle se stane, že 0,1 procento zákazníků nepochopí, že jde o nadsázku. Začnou se rozčilovat, co je to za chování a kde to jsme. Odejdou a všude si stěžují, jak to bylo hrozné. Lidé ale většinou vědí, do čeho jdou. Stává se, že dorazí parta ve středověkých kostýmech nebo dvojice oblečená jako král a královna, aby si užili atmosféru.
Prace.cz: Co je pro vás jako šéfa důležité a co podružné?
Pro mě je důležitý spokojený zákazník. Takže to, co vede ke spokojenému zákazníkovi, je pro mne důležité. Můžete mít sebevtipnější restauraci, ale když se v ní nedá najíst ani napít, nikdo nepřijde.
Prace.cz
Kam dál?
Dobrý číšník nesmí být tvrdohlavý