Prace.cz  > Poradna > Tipy a články > Jak na životopis, pokud chcete prodávat v obchodě

Tipy a články: Jak na životopis, pokud chcete prodávat v obchodě

Pokud hledáte práci prodavačky či prodavače, je skoro jisté, že konkurence uchazečů bude na tomto poli veliká. Co udělat, abyste se prosadili? Vše začíná už u dobře napsaného životopisu. Poradíme, jak na to!

UVEĎTE, NA JAKOU POZICI SE HLÁSÍTE

  • Zejména ve větších společnostech a řetězcích se o práci ucházejí stovky uchazečů. Pokud proto neuvedete přesnou pozici a místo výkonu práce, o niž se ucházíte, hrozí, že váš životopis skončí hned na startovní čáře.

  • „V životopisech vítáme uvedení konkrétní pozice a prodejny, kde by chtěl uchazeč pracovat. Bohužel nám chodí poměrně dost životopisů na slepo, bez uvedení pozice, na kterou uchazeč reaguje, či bez zmínění místa, ve kterém chce pracovat. Takové životopisy nám spíše přidělávají práci, neboť si nejdříve musíme zjistit tyto základní informace, než můžeme s takovým životopisem dál pracovat,“ podotýká Lucie Borovičková ze společnosti REWE GROUP Česká republika, která provozuje třeba supermarkety Billa.

NAPIŠTE VŠE, CO SOUVISÍ

  • Hledáte-li práci v oblasti prodeje, v životopise zmiňte vše, co úzce souvisí s nabízenou pozicí, tedy zejména jakoukoli práci na stánku či v obchodě (včetně doplňování zboží nebo výpomoci při inventurách), práci za pokladnou v supermarketu, práci ve výdejnách e-shopů apod.

  • Tip: Personalisty nejvíce zajímají vaše zkušenosti za posledních 5 až 10 let. Starší praxi nebo zkušenosti, které s prací prodavače až tolik nesouvisejí, proto můžete zmínit jen stručně.

ZKUŠENOSTI S PENĚZI

Také vaše zkušenosti s prací s penězi, bankovními transakcemi nebo v oblasti účetnictví z vás vždy udělají lepšího kandidáta – dokáží, že počty a finanční pořádek vám nejsou cizí. Pochopitelně nezapomeňte ani na své zkušenosti s různými počítačovými, pokladními nebo účetními systémy.

ODHADNĚTE SE

Srovnejte své zkušenosti a kvalifikaci s požadavky na danou pozici a ujistěte se, že je pro vás opravdu vhodná. Zkušenosti s poněkud nadsazenými nároky uchazečů nepopírá ani Lucie Borovičková: „Překvapuje nás mnohdy silné sebevědomí uchazečů, kteří se leckdy bez jakékoliv praxe v oboru hlásí rovnou na vedoucí pozice,“ říká.

ŠANCI ALE MÁTE I S MALOU PRAXÍ

Že máte malé zkušenosti, a přesto o práci prodavače opravdu stojíte? Pak věnujte velkou pozornost motivačnímu dopisu a zmiňte v něm, proč právě vy jste vhodný kandidát a co byste mohli společnosti nabídnout. To ostatně potvrzuje i Lucie Borovičková: „Motivační dopis považujeme za klíčový zejména v případě, kdy se uchazeč hlásí na pozici v oboru, který je pro něj zcela nový.“

» Jak napsat životopis a motivační dopis

POZOR NA KONTAKTY

V každém životopise je třeba na sebe zmínit přinejmenším tři základní kontakty: telefon, adresu a e-mail. V případě e-mailu rozhodně radíme založit si e-mail v podobně „jmeno.prijmeni@neco.cz“, což v životopise působí mnohem lépe než adresy typu jejda.manda@ups.cz.

VAŠE MOŽNÁ VÝHODA: CIZÍ JAZYK

  • V supermarketu nebo v oddělení lahůdek po vás nejspíš znalost jazyků chtít nebudou. A pokud ano, tak jen naprosté základy.

  • Pokud ale nastoupíte jako prodavačka třeba do obchodu s módou v centru většího města, dá se předpokládat, že dřív nebo později na cizince narazíte. Pokud tedy angličtinu nebo němčinu alespoň trochu zvládáte, napište si to do životopisu.

Lucie Černá  

KAM DÁL?

4000 čerstvých nabídek pro prodavače a prodavačky

Zaměstnavatel mi chce změnit směny. Má na to právo?

Jak rychle najít novou práci

 

Pomůžeme vám i příště. Nechte si posílat rady pravidelně.

Provozovatel Prace.cz, LMC s.r.o., bude jako správce uchovávat vámi zadaný e-mail, aby vám na něj mohly pravidelně chodit rady. Zobrazit více | Podmínky používání Prace.cz