Prace.cz  >  Poradna  > Tipy a články  > Nábor do výroby – jaké jsou praktické testy uchazečů o práci v automobilce?

Tipy a články: Nábor do výroby – jaké jsou praktické testy uchazečů o práci v automobilce?

Zaměstnání v automobilovém průmyslu bývá náročné, ale zase stabilní a nadstandardně placené. Kandidáti na dělnické profese jsou mimo jiné prověřováni i po praktické stránce. Jak taková zkouška vypadá? To přibližuje v dalším dílu našeho seriálu vedoucí náboru Radim Jeřábek z automobilky Toyota.

Toyota Motor Manufacturing Czech Republic s.r.o. je členem skupiny Toyota – největší automobilky světa. Od roku 2005 vyrábí ve svém závodě v Kolíně-Ovčárech kompaktní městské vozy. V tomto roce rozšiřuje produkci o model Toyota Yaris. A tak i když ve výrobě aktuálně pracuje asi dva a půl tisíce lidí, hledá sem nové kolegy.

Zájemcům o zaměstnání aktuálně nabízí zejména pozici operátor výroby. „Práce na lince je v určitém intervalu, kdy přijíždějí na dopravníku auta, na kterých je potřeba udělat nějaký úkon, například přimontovat nárazník, světla nebo instalovat přední sklo,“ vysvětluje Radim Jeřábek.

Na uvedenou pozici nejsou vypsané žádné specifické požadavky na vzdělání. Výhodou je, pokud už nějaké zkušenosti s podobnou prací uchazeči mají nebo absolvovali učiliště technického směru. Snadněji se pak zapracují nebo nastoupí do týmu repairistů, kteří odstraňují závady, jež mohou vzniknout při výrobě. Tím je zajištěna maximální kvalita vozů.

Co všechno kandidáty čeká?

Uchazeči, kteří byli pozváni do automobilky na základě životopisu, si nejprve popovídají s personalistou, potom si poslechnou, jak to v podniku chodí, a zhlédnou video, aby věděli, co všechno práce ve výrobě obnáší. „Pak následuje ergonomická část, kdy zkoušíme, jestli jsou uchazeči tělesně v pořádku, zda jsou například schopni udělat dřep nebo zvednout bedýnku. Protože kdyby ne, neprošli by přes zdravotní prohlídku, kterou musejí u našeho závodního lékaře absolvovat,“ doplňuje Radim Jeřábek, vedoucí náboru.

Nakonec čeká zájemce o práci ve výrobě test montování ráfků. Během simulované situace, která trvá půl hodiny, musejí kandidáti předvést svou zručnost, tedy zda a jak tento úkon zvládnou. „Když se jim to nepodaří, těžko by obstáli v ostrém provozu,“ objasňuje Radim Jeřábek.

Zapracování během měsíce

Každý, kdo do Toyoty nastoupí, absolvuje dvoudenní vstupní školení, zaměřené na všechny praktické rady pro práci v závodě, bezpečnost nebo služby. „Nováček ve výrobě stráví pak tři až čtyři dny v tréninkovém centru na oddělení, kam byl zařazen, a sbírá zkušenosti,“ pokračuje vedoucí náboru. Teprve potom zamíří na výrobní linku, kde dostane parťáka, který mu pomáhá a dohlíží na něj. Postupně se nový zaměstnanec učí jeden proces, pak dva, pak další. „To je důležité, aby mohl rotovat, jeho práce nebyla stereotypní a také tolik ergonomicky náročná. Asi během měsíce je nováček schopen pracovat samostatně,“ připomíná náborář.

Ne každý vydrží, ale kdo zůstane, může se vypracovat

Radim Jeřábek nezastírá, že práce ve výrobě, zejména v určeném tempu, je fyzicky náročná. Ne každý proto vytrvá. „Přece jenom dělník ve výrobě pracuje na směně přes 7 hodin. Ale když si na to člověk po několika týdnech zvykne, už mu to nedělá velký problém. Je to podobné, jako když se začíná třeba s běháním,“ říká náborář a dodává: „Před rokem, než jsme začali nabírat stovky nových lidí, tvořil počet zaměstnanců, kteří u nás pracují již deset a více let, 60 %. Navíc se mohou i z nejnižších pozic vypracovat.“

V Toyotě mají možnosti pro ty, kteří se chtějí něco naučit a rozvíjet se. „Například ve výrobě fungují kroužky kvality, které se snaží vyřešit nějaký problém, navrhnout zlepšovák, jak u nás říkáme japonsky – kaizen. Zlepšováky jsou i finančně ohodnocené,“ dodává vedoucí náboru.

Schopní zaměstnanci mají v automobilce šanci na postup. Například směnový mistři se v naprosté většině rekrutují z místních zaměstnanců a fungují i rotace mezi jednotlivými linkami. Zaměstnanec z výrobní linky může získat místo v údržbě či administrativě v rámci interního náboru, který je v Toyotě upřednostňován. Jde zkrátka o to, kdo a jak je ochoten se učit.

Ženy ve výrobě?

Práce v automobilové výrobě není zapovězena ani ženám. Jejich podíl je v kolínském závodě Toyoty poměrně velký. Z posledního náboru na třetí směnu jich byla hned třetina a celkově ženy činí pětinu všech zaměstnanců. „Odcházejí méně často než muži, jinak o práci uvažují a dokážou přijít se zajímavými nápady nebo postřehy na zlepšení,“ vysvětluje náborář.

Místa i v administrativě či údržbě

Kromě míst ve výrobě, nabízejí v Toyotě také práci v administrativě nebo v údržbě. Pro administrativní pozice je však potřeba zvládnout angličtinu a ve druhém případě je potřeba mít elektrikářskou vyhlášku. Na tyto pozice však nemají v Toyotě problém zaškolit i čerstvé absolventy průmyslovek nebo učilišť s elektrotechnickým zaměřením.

 

 

 

 

 

Pomůžeme vám i příště. Nechte si posílat rady pravidelně.

Provozovatel Prace.cz, LMC s.r.o., bude jako správce uchovávat vámi zadaný e-mail, aby vám na něj mohly pravidelně chodit rady. Zobrazit více | Podmínky používání Prace.cz