Máte oblíbenou restauraci? Místo, kam se rádi vracíte nejen kvůli dobrému jídlu a pití, ale i fajn obsluze? Hlasujte pro ni v anketě Mattoni restaurace roku, kterou vypsal rezervační portál Restu.cz. Zapojilo se do ní už skoro 30 tisíc lidí. Přečtěte si příběh servírky Ireny, která tuto práci dělá už 12 let.
28. 8. 2014
↑ Protivný host? Dobrá servírka mu neoplatí stejnou mincí.
Práce, kterou vždy chtěla
Třicetiletá Irena z Prahy toužila po práci servírky od dětství. „Máme to v rodině. Táta vystudoval hotelovou školu a dlouho pracoval jako číšník. Už jako malé holce se mi ta práce moc líbila,“ říká Irena. Zatímco ostatní spolužáci do poslední chvíle váhali, kam poslat přihlášku, Irena měla jasno. Vybrala si pražské gastronomické učiliště U krbu.
12 let na place
„Měli jsme týden školu a týden praxi. Prošla jsem pivnicí i luxusním hotelem. A své volby jsem nikdy nelitovala,“ říká Irena, která se může pochlubit 12 lety praxe v oboru. Nyní pracuje jako provozní v pizzerii. Je šéfkou, kterou jen tak někdo neobelže. „Za ty roky už všechny ty pinglovské triky znám,“ usmívá se. „Myslím si ale, že dobrý servis je základ. Obsluha si nemůže dovolit být na hosta nepříjemná, a to ani když jde o nějakého protivu. Takové chvíle prostě k naší práci patří,“ říká Irena.
Podle čeho vybírá lidi
Irena čas od času vede i pracovní pohovory. Komisní přístup à la kostýmek, hodinový pohovor za kancelářským stolem a otázky typu Kde se vidíte za pět let, však nečekejte. „Zajímá mě, kde člověk předtím pracoval a proč odešel. Bavíme se spíš tak lidsky. Jeho zkušenosti se ale stejně projeví až v praxi. Proto každého, než k nám nastoupí, beru na jeden den na zkoušku,“ vysvětluje Irena.
Test jménem oběd
Prubířským kamenem nováčka bývá hlavně doba kolem oběda, kdy do restaurace proudí hodně lidí na polední menu. „Přes obědy to v hospodě prostě musí lítat. Tam se rychle ukáže, jestli má dotyčný praxi, zvládá stres a zapadne do party. O tom, jestli člověka beru nebo ne, mám obvykle jasno dost rychle. To prostě vidíte, jestli mu to jde, nebo ne,“ prozrazuje Irena.
↑ Restaurace často zkoušejí nováčky přes obědy, kdy to prostě musí „lítat”.
Co se v branži neodpouští
Dobrý číšník a servírka také musí být týmový hráč. Spropitné si „parta“ rozděluje na konci směny rovným dílem. Kdo dělá svou práci špatně, kazí „dýška“ i ostatním. A co se opravdu neodpouští? „Když někdo kolegy okrádá a nechává si část peněz pro sebe,“ říká Irena.
Číšník je tolerantní host
Sama občas chodí do restaurace jako host. Cítí profesionální deformaci? „To snad ani ne. Nemám potřebu někoho poučovat nebo opravovat. Jsem tolerantní host. Když nestíhají a vidím, že to není jejich leností, dokážu to pochopit a nedělám z toho vědu. A také dávám slušné dýško, protože vím, jak to s výdělky v gastronomii je,“ naráží Irena na to, že obsluha obvykle dostává jen minimální mzdu a zbytek dohání na spropitném.
Vyučení je výhoda
I když dnes v restauracích běžně obsluhují lidé, kteří vystudovali úplně jiný obor, Irena dává přednost vyučeným číšníkům a servírkám. „Hodně lidí si myslí, že je to prostě jen nošení jídla na stůl a co je na tom těžkého. Vždycky ale radši vezmu vyučeného člověka, který má zvládnuté základy, dokáže sestavit meníčko, zvládá etiketu, vyzná se ve víně a nemusím ho nic složitě zaučovat,“ dodává Irena.
Nejvíce nabídek na Prace.cz
Na portálu Prace.cz najdete každý den spoustu nových nabídek práce pro číšníky, servírky, kuchaře, barmany nebo hotelový personál. Vyberte si pozici, která vás nejvíc zaujala.
Prace.cz