Úspěšní lidé nebloudí z pohovoru na pohovor a umí si rychle najít novou lepší práci. Buďte jako oni. Možná vás překvapí, že v tom nejsou žádná složitá kouzla, ale kolikrát stačí dělat naprosto obyčejné a jednoduché věci. Prozradíme vám, jak získat personalisty na svou stranu a stát se vítězem pohovoru.
10. 8. 2016
1. Nepodceňují fotky
Každý den projde rukama personalistů mnoho životopisů. Z šedi dokumentů vystoupíte, když obohatíte pracovní zkušenosti o svou fotografii. Životopis získá tvář a vaše šance na pozvání k pohovoru stoupají.
„Dobře zvolená fotografie profesního charakteru vždy zaujme a potěší. Pozor ale na fotky z dovolených a podobně,“ upozorňuje Barbora Černá Dvořáková z hutnické firmy ArcelorMittal.
Fotka úspěšného kandidáta splňuje tato jednoduchá pravidla:
- K životopisu přiložte portrét: tedy vaši fotku od hlavy po ramena.
- Šaty dělají člověka: vyfoťte se ve slušném a čistém oblečení. Sluneční brýle a vyzývavé šaty nechte ve skříni.
- Do objektivu se dívejte učesaní a celkově upravení (jako byste šli na pohovor).
- Projevte emoce: věřte, že úsměv rozpouští ledy.
2. Jsou pozorní
Poslat životopis s překlepy a hrubkami je prostě ostuda. Zaměstnavatelé nehledají lidi, kteří jsou nepozorní a chybují. Úspěšný uchazeč si proto životopis před odesláním několikrát důkladně zkontroluje a dá ho přečíst ještě někomu jinému.
Tip: Životopis napište fonty Calibri nebo Verdana, na monitoru se čtou lépe než Arial nebo Times New Roman. Hotový životopis neposílejte ve Wordu, ale v PDF. Nerozhodí se formátování a máte jistotu, že personalistům životopis dorazí skutečně tak, jak jej vidíte vy.
» Najděte si novou práci: tady jsou nabídky
3. Mají výborné reference
Tvrdit, že něco umím, je fajn. Úspěšní kandidáti ale svá tvrzení podpoří nezvratitelnými důkazy. Reference dají vašim pracovním dovednostem punc důvěryhodnosti. Může je poskytnout nejen nadřízený, ale i kolega, obchodní partner nebo třeba zákazník.
„Pokud reference ověřujeme, tak telefonicky na základě dohody s uchazečem. Jejich využití pak je střípkem do mozaiky, která tvoří obraz uchazeče. Pomohou odhalit nepravdivé informace v životopise,“ dodává Alena Tomišková ze Siemens ČR.
4. Umí vysvětlit, co dělali
Životopis se strohým výpisem pozic bez konkrétních informací personalistům absolutně nic neřekne. Nemají čas zjišťovat podrobnosti a nemilosrdně vás vyřadí. To potvrzuje Markéta Brzobohatá z náborové společnosti Randstad: „Důležité je, aby uchazeči vypsali své dosavadní zkušenosti s tím, že je rozvedou o podrobnější popis.“
Tip: Ke každé pracovní zkušenosti napište 2 – 4 odrážky s popisem toho, co jste dělali (a třeba jakých jste v minulé práci dosáhli výsledků). Odrážky jsou hezky přehledné a personalistu dané informace hned bouchnou do očí.
5. Říkají pravdu a nic než pravdu
Nepodléhejte pokušení přikrášlit si životopis a uvádějte pouze skutečné dovednosti a pracovní pozice. U pohovorů totiž vážně platí, že lež má krátké nohy. Zkušení personalisté si informace dokáží snadno ověřit.
6. Jsou vždy připraveni!
Vítězové pohovorů se řídí tímto známým skautským heslem. Nikdy by je nenapadlo přijít na výběrové řízení bez důkladné přípravy. Přemozte svou pohodlnost a věnujte několik minut hledání informací. Bohatě se vám to vrátí.
„Pro uchazeče je vždy dobré, když přijde na výběrové řízení připraven. Zjistí si informace o společnosti, kde se uchází o práci a také o průběhu výběrového řízení. Zda jsou například na programu testy fyzické připravenosti či zdravotní prohlídka. Pomůže rovněž příprava všech potřebných dokumentů,“ doplňuje Marek Hovorka, mluvčí automobilky TPCA.
Těmito dokumenty může být například vytištěný životopis, kopie výučního listu/maturitního vysvědčení nebo různé certifikáty, které potvrzují vaši odbornost. Personalisté vám většinou dají vědět, co potřebují.
7. Věří si
Úspěšný kandidát působí sebevědomě, srší z něj pozitivní energie. Důvěra sama v sebe je základ, ale jak ji získat? Když přijdete na pohovor vybaveni informacemi o zaměstnavateli, pracovní pozici, natrénujete si odpovědi na klasické otázky personalistů, tak získáte pevnou půdu pod nohama a hned budete působit více suverénně.
8. Nebojí se zeptat
„Máte na nás nějaké dotazy?“ ptá se zkoumavě personalista. Člověk, který u pohovoru neuspěje, jen tiše sedí a ani nepípne. Jestli nechcete být za šedou myšku, připravte si dopředu jednu až dvě rozumné otázky. Tím, že se ptáte, získáte řadu užitečných informací. Hlavně ale ukážete svůj zájem. Když personalista vycítí, že o práci opravdu stojíte, dostanete se do čela pelotonu.
Na co se třeba zeptat? Zajímejte se například, jak vypadá typický den pracovníka na dané pozici. Nebo kdo bude váš šéf a kolegové, se kterými máte spolupracovat.
» Najděte si novou práci: tady je 69.000 nabídek
Prace.cz