Právě jste vyšli ze dveří firmy, kde se ucházíte o místo. Ještě nevíte, jestli to budete zrovna vy, koho vyberou, ale nějaký dojem ze schůzky už máte. Stejně tak zaměstnavatel, který vám to během ní, aniž by to možná sám tušil, dával najevo. Jak?
Obvykle to bývá hodinka, během níž máte jednak představit sami sebe, jednak se něco dozvědět o firmě, kam chcete nastoupit. Ta hodinka může připomínat návštěvu zubaře, ale také může uběhnout velice příjemně. Člověk si potom říká, jaký dojem měla asi ze schůzky druhá strana. Pokud je dobrý, většinou tomu napovídá několik signálů.
Hovor není jednostranný
Posadili jste se a lidé na druhé straně stolu se vás začali ptát na vaši pracovní minulost. Pak se ale z jednostranné konverzace stala konverzace oboustranná, cítili jste otevřenost přítomných, začali jste se sami ptát na náplň práce, její podrobnější časové rozvržení a rozhovor začal plynout přirozeně, přestali jste mít dojem, že vás někdo zpovídá. To je určitě první dobrý signál. Také projevený zájem protistrany – pohled do očí, když jste něco vykládali, váš pokus o malý vtípek, který byl oceněn úsměvem. Zkrátka jste zaznamenali, že komunikace probíhala hladce a nikde nedrhla.
TIP: Nejste si jisti, na co se ptát u pohovoru? Nechte si inspirovat a připravte si otázky dopředu.
Dosazují vás na místo
O tom, že jste dobře zapůsobili, mohou vypovídat také drobnosti. Například způsob, jakým vám personalista nebo šéf představují samotnou práci. Hovoří o ní přímo v souvislosti s vámi? „Když nastoupíte, ze začátku budete především na dílně, ale potom bude potřeba, abyste převzal/a částečně i práci ve skladu…“ V tom případě si vás dokážou na budoucí pozici představit. O tom, že se jim zamlouváte, svědčí také třeba poznámky typu: „Vidím, že umíte pracovat s logistickým systémem xy, to by se nám hodilo, používáme ho tu také.“
Práci i firmu představují v co nejlepším světle
„Opravdu dbáme na dodržování bezpečnosti práce a na zaškolování zaměstnanců. Máme propracovaný systém umožňující kariérní růst. Nabízíme týden dovolené navíc a naše kantýna je vyhlášená široko daleko.“ Jestliže uslyšíte něco takového, pak vězte, že máte velkou šanci dostat se mezi finalisty. Vychvalovat nejrůznější firemní benefity by pro protistranu nemělo příliš smysl, pokud by o vás nestála. Jestliže jste z ní tedy nemuseli výhody místa páčit, ale sami vám je rádi naservírovali, zase jsou to body pro vás.
Nespěchalo se
Původně to mělo být na 40 minut, ale nakonec jste odcházeli až skoro po hodině. Tak nějak to samo vyplynulo ze situace, pěkně jste se si povídali a pak vám dokonce šli ukázat, kde byste případně pracovali. Nakonec už jste se ani nebavili o práci, ale došlo na vaše koníčky a zájmy. Očividně to nebyl případ, kdy by se vás chtěli co nejdříve zbavit, spíš naopak. S někým, koho by vyhodnotili jako nevyhovujícího, by pravděpodobně neztráceli čas.
Kdy se zase uvidíte?
Firma, která má zájem o nějakého kandidáta, se také snaží neprotahovat další kroky, aby dotyčný mezitím nevzal práci u konkurence. Většinou se proto ozve co nejdříve, například přijde s pozvánkou do dalšího kola výběrového řízení nebo rovnou s nabídkou místa. Kromě toho budou mít tendenci na pohovoru zjišťovat, jestli má uchazeč možnosti i jinde. Na takové dotazy není potřeba odpovídat nic konkrétního. Přiznat nicméně, že je tu zájem i jiných zaměstnavatelů, může firmu postrčit k rychlejší akci.
Ruka v rukávu ještě není
Výše popsané signály samozřejmě neznamenají, že je místo vaše. Dokud vás z firmy neosloví s tím, že vás berou, není nic jisté. Proto i kdybyste měli z pohovoru sebelepší dojem, nestopujte svoji účast v dalších výběrových řízení a klidně rozesílejte dál životopisy.
I když jste se totiž někde na pohovoru líbili, mohl po vás přijít ještě lepší kandidát. V tom případě nevěšte hlavu. Jestliže jste jednou zaujali, je velká šance, že vás budou chtít znovu někde jinde. Vezměte to pozitivně, jako signál pro vás, že jste na trhu práce žádaní.
Máte za sebou pohovor a nejste si jisti, jak to šlo? Raději se podívejte na jiné nabídky na Prace.cz.
.