Nástup do nového zaměstnání je důležitým krokem. Byli jste vybráni často z mnoha uchazečů, nicméně vyhráno ještě nemáte. Čeká vás zkušební doba, během níž si zaměstnavatel, ale i vy budete testovat vzájemnou spolupráci. Jak se chovat a co neopomenout, aby byly na konci obě strany spokojené?
Nastupovat do nové práce není nikdy jednoduché. Zatímco v bývalém zaměstnání jste si vybudovali určité jméno, v nové firmě vás to teprve čeká. Vše navíc komplikuje současná situace, kdy je povinné testování zaměstnanců, nošení roušek nebo práce z domova. Přesto existuje několik univerzálních pravidel, která se vyplatí dodržovat za každých okolností. Jaká to jsou?
1. Zjistěte si, co od vás budou chtít
Ještě před nástupem bedlivě sledujte veškeré pokyny, které z nového zaměstnání dostanete. Ať už mluvíte s personalistou nebo s budoucím šéfem, ideálně si zapisujte vše, co se k vašemu nástupu váže. Jaké dokumenty máte přinést? Jak je to s testováním na covid? Pokud něčemu nerozumíte nebo vám nějaké informace scházejí, neváhejte se na ně ještě jednou zeptat. Abyste měli jasno. Tedy věděli jste, kam, kdy a s čím se první den dostavit.
TIP: Podívejte se, co všechno si ohlídat před podpisem pracovní smlouvy.
2. Hlídejte si zkušební dobu
Zkušební doba může být sjednaná nejvýš na 3 měsíce, v případě vedoucích zaměstnanců může však trvat až 6 měsíců od vzniku pracovního poměru. Pokud se obě strany dohodnou, že zkušební doba už není potřeba, je možné ji ukončit před uplynutím dohodnutého termínu. Opačně – domluvit se na prodloužení – nelze. Automaticky se prodlouží pouze jako náhrada za neodpracované směny kvůli čerpané dovolené nebo při celodenní překážce v práci. U pracovních poměrů na dobu určitou si hlídejte, aby délka zkušební doby nepřekročila polovinu sjednaného pracovního poměru. Jestliže tedy máte pracovní poměr sjednaný na šest měsíců, zkušební doba nesmí trvat déle než tři měsíce.
3. Nepodceňujte zaškolování
V každé firmě a na každé pozici probíhá zaškolování nováčků jinak. V některých provozech má firma jednotný program na zaučení nových kolegů, jinde se odehrává individuálně. Nejdůležitější informace si zapisujte. Pokud si nebudete jisti, že jste si vše dobře zapamatovali, ptejte se školitele, jestli například neexistuje instruktážní video, které byste si mohli znovu projít. Stejně tak manuál, kam budete moci kdykoliv nahlédnout. Nejde o to znát hned všechny informace a postupy dokonale. Důležité je vědět, kde je najdu. Snížíte tak počet dotazů směřujících na zkušenější kolegy na minimum, což jistě ocení.
4. Zaznamenejte si, kdo je kdo
Stejně tak si poznamenejte, co kdo má ve firmě na starosti a s čím se tedy na něj můžete obracet. Klidně si udělejte poznámku typu – Karel Veverka, vousatý silák – logistika. Lépe se vám bude na nového kolegu upomínat. V některých firmách dostanete na zkušební dobu k ruce tzv. buddyho, což bývá zaměstnanec ze stejného týmu, který je ve firmě dlouho a dokáže vám vše potřebné ukázat – určitými formálními postupy a administrativou počínaje a nejlepším místem k sezení v jídelně konče.
5. Spíš poslouchejte, se zlepšujícími návrhy počkejte
Každá firma si dělá věci po svém. Možná, že má nový zaměstnavatel něco nastavené lépe, než tomu bylo ve vašem předchozím zaměstnání, něco ale funguje hůře. Nejspíš vás hned při zaškolování napadne, jak by šlo určité postupy vylepšit. Není ale rozumné vyrukovat s tím v prvních dnech. Počkejte se svými návrhy na později, až se blíže seznámíte s celým provozem i lidmi a budete mít větší jistotu, že váš návrh padne na úrodnou půdu.
6. Vstřícnost – váš kapitál
V každém zaměstnání je občas potřeba zůstat chvíli přesčas nebo si vyměnit službu s kolegou. Snažte se vycházet nadřízenému i kolegům vstříc, pokud to jen trochu jde. Berte to tak, že vaše vstřícnost je určitá investice. Až budete potřebovat zase něco vy, vrátí se vám to. Vše by ale mělo mít určité hranice. Pokud po vás zaměstnavatel chce, abyste zůstávali přesčas každý druhý den, nedá vám pořádnou pauzu na oběd nebo mění směny tak často, že už pomalu ztrácíte přehled, je na místě se ozvat a ohradit se.
7. Přijměte a dejte zpětnou vazbu
Během zkušební doby byste měli mít ideálně vždy po několika týdnech naplánované schůzky s vedoucím, kde si vzájemně shrnete postřehy z vašeho dosavadního působení ve firmě. Na nich byste se měli dozvědět, jak je s vaší prací šéf spokojen, v čem si všiml, že vynikáte, nebo v čem byste měli zabrat. Případnou kritikou se nenechte zdeptat, berte ji jako radu, na co se máte zaměřit. Zároveň se neostýchejte dát zpětnou vazbu i vy, mluvte o tom, co vás v práci baví a jde dobře, zmiňte se ale také o oblastech, které podle vás ve firmě nefungují, a případně navrhněte, jak by to šlo zlepšit.
8. Jestli se chystáte odejít, jednejte slušně
Pokud se během zkušební doby rozhodnete, že ve firmě nezůstanete, věcně vysvětlete své důvody a informujte včas o termínu svého odchodu. Vždycky je lepší zachovat se slušně a odejít v dobrém. Už proto, že nikdy nevíte, kde a kdy na lidi, s nimiž jste byli v kontaktu, narazíte znovu. Nedostavit se ráno do práce bez slůvka vysvětlení, by se vám nemuselo někdy v budoucnu vyplatit.