Tato metoda se tváří, že je použitelná pouze pro lidi, kteří pracují v kanceláři. Ale není tomu tak. Těžit z ní může úplně každý, kdo jde žádat o jakoukoliv práci. V čem spočívá? I když to může znít na první dobrou složitě, je to vlastně snadné.
STAR je jednoduše řečeno stručný příběh z pracovního života, který má jasně danou osnovu. Ta zahrnuje čtyři body. Přesně tolik, kolik je písmen v názvu této metody.
S jako situace
Je to situace, ve které jste se v práci ocitli a museli ji řešit. Může to být například výroba nově zavedeného výrobku, na kterou nejde použít přesně stejný, dosavadně používaný pracovní postup. Nebo nespokojený zákazník, který se dožaduje vrácení peněz, ačkoliv na ně nemá nárok. Také to ale může být zakázka, kterou nešlo včas v daném počtu lidí zvládnout. Téměř každý je na své pozici s nějakou takovou situací konfrontován. Zkuste se zamyslet, která by to mohla být u vás.
TIP: Název metody STAR pochází z angličtiny a znamená „hvězda“. Protože když popíšete nějakou pracovní příhodu touto metodou, zazáříte na pohovoru jako hvězda. Je jasné, že si STAR historku musíte pečlivě připravit předem.
T jako úkol
V tomto případě už písmeno s bodem osnovy nesedí, ale to jen proto, že v angličtině, odkud název metody pochází, se úkol řekne task. Nuže, potom, co nastíníte situaci, kterou bylo potřeba vyřešit, určíte úkol, který z této situace vyplýval: nutnost vymyslet nový pracovní postup s co nejmenšími organizačními změnami; nápad, jak se dohodnout se zákazníkem s neoprávněným požadavkem; řešení, jak se vypořádat se zakázkou včas v nedostačném počtu lidí.
A jako Akce
V tomto případě bodě písmena sedí. Po situaci a úkolu přichází na řadu akce, tedy konkrétní kroky vedoucí k naplnění cíle: nový pracovní postup a jeho zavedení; nabídka výměny zboží a přidání kuponu na slevu zákazníkovi; žádost o výpomoc lidí z vedlejšího oddělení.
R jako výsledek
Posledním bodem vyprávění je výsledek (result), ve který celá pracovní historka vyústila. Ten by měl být pozitivní. Čeho se podařilo dosáhnout? Změnit pracovní postup, aniž by se musela přemontovat a přeorganizovat celá výrobní linka; odcházející zákazník, který sice nedostal, co chtěl, a přesto opouštěl prodejnu celkem spokojen; zvládnutí zakázky včas s navýšeným počtem lidí. Čím konkrétnější či vyčíslitelnější výsledek budete moct uvést, tím lépe.
Při vyprávění nezapomeňte na KPZ
Kdo chodil do skauta nebo pionýra, možná si vybaví, že KPZ znamená Krabička Poslední Záchrany. V našem případě však tato tři písmena označují, na co při používání metody STAR nezapomenout
K jako konkrétně
Při líčení příběhu STAR buďte struční, ale nebojte se být konkrétní. V čem konkrétně spočívala změna pracovního postupu, jak řešení konkrétně vypadalo? Jak probíhalo jednání se zákazníkem a jak se postupovalo při přesvědčování a zaškolování lidí z vedlejšího oddělení?
P jako podíl
Nezapomeňte vždy dostatečně osvětlit svůj podíl na výsledku historky, kterou vyprávíte. Třeba jste nebyli jediní, kdo měl daný úkol vyplývající ze situace na starosti, ale byli jste to vy, kdo se podílel na návrhu nebo zavedení řešení. Ideální je mít takových „historek“ v rukávu víc, třeba dvě tři. Protože i když se na ně personalista nezeptá přímo, můžete se s nimi vytasit třeba ve chvíli, kdy padne dotaz: „Co jste měl/a na minulé pozici na starosti?“ Nebo „Co nejobtížnějšího jste musel/a v práci řešit?“
Z jako zádrhel
Málokdy jdou věci hned od začátku hladce. I když by STAR historka měla mít „dobrý konec“, ničemu neuškodí, když přiznáte i těžkosti, které řešení ze začátku provázelo, a dodáte, jak se je podařilo překonat. Zase půjde o pár vět, žádné sáhodlouhé líčení není potřeba: „Lidé, kteří k nám přišli na výpomoc, ze začátku nechápali celý proces výroby, a proto dělali chyby. Když jsme jim ho ukázali v rámci půldenního školení, situace se zlepšila.“ Správné použití metody STAR při pohovoru vás může katapultovat před ostatní zájemce. Zkuste na ní zapracovat.
Máte podle STAR metody zásobu historek? Výborně. Odpovídejte na inzeráty na Prace.cz a zkuste je uplatnit přímo na pohovorech.