Prace.cz  > Poradna > Tipy a články > Profese, na kterou všichni nadávají (a přitom ji málokdo zvládne)

Tipy a články: Profese, na kterou všichni nadávají (a přitom ji málokdo zvládne)

„Co mi voláte? Co zase otravujete!?“ Jen málokdo touží být v pracovní době terčem podrážděných výpadů. Příslušníci této profese je však zažívají klidně i několikrát za hodinu. Seznamte se s operátory call center – profesí, na kterou všichni nadávají, přitom její zvládnutí vyžaduje pořádně silné nervy a odolnou psychiku.

↑ Práce v call centru patří k velmi psychicky náročným.

Otravné nabídky

„Dobrý den, jmenuji se Jiřina Nováková. Měl byste čas na krátký monitorovaný rozhovor?“ Neosobně znějící hlas v telefonu se nikdy nezeptá, jestli vás neruší, zato začne rovnou sypat naučené prodejní fráze. „Co mě otravujete? Jděte laskavě do háje zelenýho i se všema nabídkama,“ uleví si zostra spousta z těch, co zvedli neznámé číslo.

Druhý konec sluchátka

A co zkusit jiný pohled? Žena, 55 let, mnoho pracovních i životních zkušeností, ovšem vyhlídky na sehnání práce kvůli věku mizivé. Aby se uživila, vezme práci v call centru. Neskáče dva metry vysoko z toho, že osm hodin denně obvolává neznámé lidi. Odříkávání naučených vět jí leze krkem nejspíš stejně jako těm, kterým telefonuje. Na rozdíl od nich to však nesmí dát najevo... Její hlavní myšlenka? Díky bohu, že mám práci.

Práce pro silné povahy

Pracovat v call centru dlouhodobě, to zvládnou jen opravdu silné povahy. Vyslechnout si mnohokrát za den (drsné) odmítnutí, vytočit stovky čísel a neustále mluvit, mluvit, mluvit  - to není žádná legrace. Kdo nevěří, ať si to zkusí. Pracovní podmínky v obřích telefonních centrálách rovněž nepatří k nejpříznivějším. Hluk, nulové soukromí, na minuty odměřené přestávky na toaletu... Samozřejmě ne všude – vždy záleží na konkrétním zaměstnavateli.

Aktivní linky

Práce v call centru je dost široký pojem. Operátoři pracují na takzvaných aktivních linkách, kdy vytáčejí čísla a sami volaným něco nabízejí. Nejčastěji slevy, půjčky, věrnostní členství nebo různé služby a výrobky. Plat operátora aktivní linky se často odvíjí od jeho prodejní úspěšnosti – musí zkrátka splnit určitý obrat. Pod aktivní linky spadají také průzkumy veřejného mínění nebo průzkumy trhu. To zpravidla bývá o něco příjemnější práce – volaní jsou totiž k těmto typům telefonátů vstřícnější.

↑ Výhodou call centra je, že si směny plánujete podle sebe.

Pasivní linky

Druhou možností jsou pasivní linky, tedy nejrůznější zákaznická centra a helpdesky, kam lidé volají, když řeší nějaký problém. Například, že dostali špatné vyúčtování, potřebují zjistit, kdy jede nejbližší vlak, chtějí nahlásit změnu osobních údajů a podobně. Na školeném operátorovi je, aby jim rychle a hlavně správně poradil. Pasivní linky provozují třeba banky, pojišťovny, mobilní operátoři, cestovní kanceláře nebo energetické společnosti.

» Pracovník call centra – aktuální nabídka

Na co se připravit?

Nastoupíte-li do call centra, připravte se na psychicky náročnou práci. Spousta lidí na druhém konci sluchátka využije lacinou příležitost vás zpražit. A to za věci, které vy jako řadový operátor nemůžete ovlivnit (tedy, proč voláte zrovna jemu a zrovna v tuto dobu, kde jste vzali jeho číslo, proč mu nabízíte zrovna tohle a ne něco jiného a podobně). Důležité je naučit se nebrat si nerudnost a odmítnutí osobně. Je to těžké, ale bez toho se v call centru vydržet nedá.

Směny podle potřeby

Výhodou práce v call centrech bývá možnost naplánovat si směny podle toho, jak vám časově vyhovují. Můžete tedy pracovat dopoledne nebo odpoledne, případně jen čtyři hodiny denně. Call centrum tedy může být dobrý přivýdělek ke studiu, důchodu, mateřské dovolené nebo jiné práci na částečný úvazek.

Co získáte?

Práce v call centru je psychicky náročná, na druhou stranu vás dokáže zocelit a „otrkat“. Jen tak něco vás pak nepoloží a naučíte se nebrat si cizí výlevy osobně. Pochopíte, že pokud na vás někdo nepřiměřeně řve, vypovídá to spíše něco o něm než o vás. I nesouhlas a kritika se dá přece vyjádřit slušně. Zkušenost z call centra se hodí také do životopisu – v případě, že se hlásíte na místo obchodního zástupce, pracovníka přepážky nebo do osobního zákaznického servisu. Všude tam zkušenost z call centra dobře zúročíte.

Jana Kutarňová
jana.kutarnova@prace.cz

Kam dál?

Pracovník call centra – nejnovější nabídky

Příběh našeho čtenáře Pavla: čím si zbytečně kazil životopis?

O jaký plat si říct na pohovoru?

 

 

Pomůžeme vám i příště. Nechte si posílat rady pravidelně.

Provozovatel Prace.cz, LMC s.r.o., bude jako správce uchovávat vámi zadaný e-mail, aby vám na něj mohly pravidelně chodit rady. Zobrazit více | Podmínky používání Prace.cz