Než životopis pošlete, trochu ho „vyšperkujte“. Zabere to jen pár minut. Zjistěte, jakým drobnostem se vyplatí věnovat pozornost, aby životopis působil lákavěji.
- Poslední aktualizace článku: 14. 1. 2020
1. Smažte datum narození a adresu
Tyto dva údaje už nepatří k povinným. Poštovní adresu klidně vymažte. Bohatě stačí, když jako kontakt uvedete číslo na mobil a aktuální e-mail. Co se týká data narození – je to na vás. Není nic proti ničemu ho do životopisu napsat. Pokud však máte pocit, že vás firmy ignorují kvůli věku, může smazání data narození pomoci.
2. Uveďte jen to podstatné
Nepište, že máte „uživatelskou znalost práce na PC“ – to už je dnes v podstatě samozřejmost. Neuvádějte dovednosti, které v nové práci stejně nevyužijete. Životopis vždy trochu upravte na míru pozici, na kterou se hlásíte. Personalista si vás pak snáze představí jako vhodného uchazeče. Šance, že dostanete pozvání na pohovor, se zvyší. Přečtěte si konkrétní tipy pro úpravu životopisu na míru.
↑ Než životopis pošlete, trochu ho „vyšperkujte“.
3. Vyberte dobře čitelný font
Personalisté budou váš životopis číst především na počítači, proto vyberte dobře čitelný font. Ve Wordu sáhněte po fontech Calibri, Verdana nebo Arial. Naopak „klasika“ v podobě Times New Roman není dobrá volba, protože na monitoru se čte obtížně.
4. Dávné časy nechte plavat
Do životopisu má smysl uvádět praxi za posledních 10 let. Tu starší popište jen stručně, anebo ji vynechte úplně. Ušetřené místo využijte k podrobnějšímu popisu novější praxe. U každé pracovní zkušenosti uveďte pár odrážek. Vypíchněte nejen to, co jste dělali (náplň práce), ale i jakých výsledků a úspěchů jste dosáhli (ideálně, když se to dá vyjádřit číslem).
Nenapadají vás žádné úspěchy, které byste do životopisu mohli napsat? Možná je to jen o jiném úhlu pohledu, jak říká konzultantka Zora Kusjnerová: „Český národ se bohužel strašně podceňuje. Má pocit, že když někdo byl asistentka nebo recepční, tak v práci vlastně nic nedělal. I tady ale lze být v životopise více konkrétní. Jedna recepční může zvedat telefony a uvádět návštěvy, jiná od rána do večera běhá po firmě, připravuje tabulky, faktury, objednávky, prezentace… Stačí se jen zamyslet nad tím, co v práci těch osm hodin dělám: komunikuji s klienty, připravuji zasedačky… Každý má k pracovní smlouvě přicvaklou náplň práce – toho se při psaní životopisu může chytit.“ Přečtěte si celý rozhovor se Zorou – dozvíte se, jak životopis udělat co nejvíce názorný.
5. Snažte se vejít na jednu A4
Životopis by měl být stručný a přehledný. Je to vlastně taková „reklama“ na to, kdo jste a co umíte. Pokud se vejdete na jednu stránku A4, je to značka ideál. A co když vám životopis o pár řádků přesahuje na další stranu a už opravdu nevíte, kde škrtat? Zkuste zmenšit okraje.
6. Zkontrolujte pravopis. A pro jistotu ještě jednou
Nechat v životopisu překlepy a hrubky je ostuda. Zároveň platí, že když životopis pořád ladíte a upravujete, chyby už nevidíte. Zavřete soubor s životopisem a vraťte se k němu třeba za dvě hodiny nebo až druhý den. Hlava si odpočine a případné chyby odhalíte snáze.
7. Uložte životopis v PDF
Doporučujeme životopis uložit do formátu PDF. Díky tomu máte jistotu, že personalista dokument uvidí přesně tak, jak ho vidíte vy. Pokud životopis pošlete ve Wordu, hrozí, že se rozhodí formátování – z odrážek a odstavců se stane jeden velký guláš.
8. Dejte životopis přečíst někomu dalšímu
Personalisté životopisy zpravidla nečtou slovo od slova. Spíše je očima skenují a hledají to podstatné (klíčová slova). Otestujte si, že váš životopis obstojí. Na stopkách nastavte 30 vteřin a dejte ho přečíst někomu dalšímu (manželovi, kamarádce…). Pokud dokázali chytit a zopakovat to nejdůležitější, máte v podstatě vyhráno.
» Podívejte se na nové nabídky práce
Prace.cz